چگونه اساسنامه ساختمان بنویسیم؟ | نمونه + نکات مدیریت | مانیار

اگر مدیر ساختمان هستید قطعا با چالش‌های زیادی نسبت به دریافت شارژ یا حساب و کتاب پرداختی‌های دیگر ساکنان آپارتمان سرو کار دارید. در این مقاله قصد داریم تا شما بگوییم چگونه اساسنامه ساختمانی بنویسیم؟و علاوه بر آن چند نمونه از اساسنامه‌های ساختمان را با شما آشنا کرده و در کنار آن درباره نکاتی برای مدیریت بهتر ساختمان بگوییم. هیچ کدام از این اساسنامه‌ها توسط ما تایید یا رد نمی‌شود.

 

یک نمونه از اساسنامه های ساختمان ( مخصوص مجتمع های بزرگ)

یک نمونه از اساسنامه های ساختمان ( مخصوص مجتمع های کوچک)

 

چرا اساسنامه یا قوانین مجتمع لازم است؟

شاید برای افرادی که در یک ساختمان 4 طبقه‌ای که تک واحدی نیز باشد نیاز به تهیه و ابلاغ همچنین اساسنامه‌ای نیاز نباشد. اما در مجتمع‌های بزرگ به دلیل علایق و رفتارهای مختلف بهتر است قبل از بروز هر مشکلی یک اساسنامه مناسب و درست تنظیم شده، توسط ساکنان امضا و به آنان ابلاغ شود تا از بوجود آمدن هر مشکلی پیشگیری شود.

 

تعریف درست از اساسنامه

اساسنامه ساختمانی برای آپارتمان های بیش از 25 واحد مناسب است

همانطور که گفتیم شاید ابلاغ و تهیه اساسنامه برای یک ساختمان کوچک نیاز نباشد اما برای ساختمان‌های که از 25 واحد بیشتر دارند این کار لازم الاجراست. اما حالا نوبت به آن رسیده تا ساده ترین تعریف را از اساسنامه ساختمانی داشته باشیم. از آنجایی که افرادی که در یک ساختمان زندگی می‌کنند، در بخش‌هایی از آن با یکدیگر شریک هستند. از همین رو قراردادی را باهم تنظیم می‌کنند تا طبق مفاد آن عمل کنند. به عنوان مثال پرداخت شارژ ساختمان. این کار باعث به وجود آمدن نظم در آپارتمان می‌شود.

 

چگونه یک مدیر ساختمان موفق باشید

ما در مقاله‌ای جدا وظایف یک مدیر ساختمان را شرح دادیم. اما برای تبدیل شدن به یک مدیر ساختمان موفق باید نکاتی را رعایت کنید. این نکات باعث می‌شوند تا ساکنان آپارتمان حرف شما را بخوانند و به آن عمل کنند. توجه داشته باشید که انجام این کارها علاوه بر ایجاد رضایت در ساکنان، باعث می‌شود که کار شما هم در انجام امور ساختمان راحت شود. ما سعی می‌کنیم تا چند نکته را به شما گوش‌زد کنیم.

 

سعی کنید همیشه شفاف سازی کنید

قطعا در یک آپارتمان 25 واحده همه‌ی ساکنان به شما اعتماد کامل را ندارند! از همین رو بهتر است تا هر هزینه‌ای می‌کنید با سند و مدرک یا فیش پرداختی به آن‌ها نشان دهید. این موضوع باعث می‌شود که کار شما در هنگام دریافت شارژ کمی راحت شود. شفاف سازی یکی از اصول تبدیل شدن به یک مدیر موفق ساختمان است. شما می‌توانید برای راحتی کارتان از نرم افزارهای جانبی استفاده کنید. به عنوان مثال مانیار یکی از نرم افزارهای مدیریت ساختمان است.

 

نظم را رعایت کنید تا مقتدر باشید!

بهتر است بدانید که همه قرار نیست منظم شارژ را پرداخت کنند؛ از همین رو سعی کنید نظمی را برقرار کنید تا بتوانید از تمامی افراد به موقع پول شارژ را بگیرید. اگر یادتان باشد گفتیم که یکی از راهای ایجاد نظم تهیه یک اساسنامه است. شما می‌توانید با اینکار دیگران موظف کنید که طبق این اساسنامه عمل کنند و در غیر اینصورت واجب به پرداخت بهایی به عنوان جریمه هستند. توجه داشته باشید که این قوانین باید برای تمامی افراد یکسان و مساوی باشد.

 

هیئت مدیره ساختمان برای کجا مناسب است؟

برای ساختمان‌هایی که بیشتر 25 واحد دارند، بهتر است که یک هیئت مدیره ساختمان تشکیل بدهید. این کار باعث تعامل بیشتر اعضای آپارتمان می‌شود. علاوه بر آن یک نفر به تنهایی نمی‌توانند در تمامی جناح همچنین مجتمعی را مدیریت کند. از همین رو بهتر است یک هیئت مدیره تشکیل شود و طبق رای آن‌ها یک رئیس هیئت مدیره شناخته شود. سپس کارهای اصلی به او واگذار شده و دیگران بر کارهای او نظارت داشته باشند.

کلام آخر

خب در این مقاله سعی کردیم تا به شما بگوییم چگونه اساسنامه ساختمان بنویسیم؟ و در ادامه نکات کلید و مهمی را برای مدیریت هرچه بهتر یک ساختمان به شما گفتیم. علاوه بر این نیز دو نمونه اساسنامه برای شما به اشتراک گذاشتیم تا بتوانید آن‌ها را دانلود کرده و برای ساختمان خود استفاده کنید. همچنین گفتیم که می‌توانید برای مدیریت هر چه بهتر ساختمان از نرم افزارهای مدیریتی مانند مانیار استفاده کنید. بر کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید در انتهای پست نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید یا به صفحه اینستاگرام ما بروید و سوالات خود را از طریق دایرکت از ما بپرسید.




برچسب‌ها: