مدیر ساختمان – شرح وظایف مدیر ساختمان چیست؟

کلماتی نظیر مدیر، مدیریت، نظم بخشید، سامان‌دهی و … ممکن است بارها در طول روز به گوشتان بخورد. همین موقعیت‌ها به خوبی لزوم وجود مدیر در هر جامعه‌ی انسانی، چه کوچک و چه بزرگ را توجیح می‌کند. مدیر کمک می‌کند تا جامعه‌ی انسانی به درستی در مسیر اهدافش قرار بگیرد و به بهترین از پس مشکلاتش بربیاید. باتوجه به شرایط جامعه‌ی امروز و تغییر سبک زندگی مردم، مدیر ساختمان یکی از بخش‌های مهم زندگی هر کدام از ما است.

مدیر ساختمان یا تیم مدیریتی بخش زیادی از مسئولیت‌ها و امور یک ساختمان، آپارتمان، برج و … را به دوش می‌کشند تا نظم را به مجموعه ببخشند. وظایف مدیر ساختمان و نحوه‌ی انتخاب آن به طور کامل در قوانین تملک آپارتمان‌ها ذکر شده اما متاسفانه بسیاری از آنها بی‌اطلاع هستند. با مجله مانیار همراه باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

 

مدیر ساختمان - شرح وظایف مدیر ساختمان چیست؟

 

مدیر ساختمان کیست؟

هر مجموعه برای نظم بخشیدن به امور و اجرای قوانین خود نیازمند نماینده‌ای مورد تایید است. اگر آپارتمان و برج‌های مسکونی را یک مجموعه در نظر بگیریم، به یک مدیر ساختمان جهت پیش‌برد اهداف، اداره امور ساختمان و مدیریت مشکلات احتیاج داریم. طبق قوانین وضع شده در این خصوص، ساختمان‌هایی با بیش از 3 مالک و ساکن باید در طی جلسات یک مدیر ساختمان تعیین کنند.

طول مدیریت معمولا یک ساله بوده و نماینده‌ی مربوطه قابل عزل و تغییر است. پست مدیریت ساختمان باید چرخشی باشد. مدیریت ساختمان باید از مالکین، شخص حقیقی یا حقوقی داخلی و خارجی انتخاب شود. البته لازم به ذکر است که هیچ منع قانونی درخصوص انتخاب مستاجرین به عنوان مدیر وجود ندارد. ولی بنا به دلایلی که ممکن است در هر ساختمان و مجموعه متفاوت باشد، این اتفاق رخ نمی‌دهد.

 

وظایف مدیر ساختمان

  1. پیگیری و رسیدگی به شکایات ساکنین
  2. اجرای قوانین تصویب شده در جلسات
  3. اطلاع‌رسانی کلیه تصمیمات و برنامه‌ها به اهالی ساختمان
  4. مقابله‌ی درست با ساکنین با ساکنین بی‌نظم
  5. تحریر صورت جلسات و حفظ آنها
  6. پیگیری امور ساختمان نظیر بازسازی بعد از تصمیم‌گیری و رای‌گیری
  7. تعیین شارژ پرداختی کلیه‌ی واحدها
  8. پایبند به مسئولیت‌های مدیریتی و رسیدگی به امور ساختمان و مشکلات
  9. پیگیری شکایات اهالی ساختمان و بدهکاری‌های مجموعه
  10. بیمه کردن ساختمان برای مواقع اضطراری

 

توضیحات تکمیلی وظایف مدیریت

همانطور که اشاره کردیم مدیر ساختمان یک شخص کلیدی و تاثیرگذار در ساختمان و آپارتمان محسوب می‌شود. بسیاری از از امور ساختمان تحت تاثیر درایت و روشنگری او هستند. برای مثال هنگام درگیری و شکایت میان همسایگان، مدیر ساختمان باید با مسئله روبه‌رو شود و بهترین واکنش را نشان دهد. در ماده 24 قوانین تملک آپارتمانها نیز به این موضوع اشاره شده است. چنانچه مدیر مربوطه توانایی رسیدگی به موضوع را نداشت، ساکنین می‌توانند شکایت خود را به دستگاه قضایی انتقال دهند. از آنجایی که مدیریت ساختمان به تنهایی یک شغل محسوب می‌شود، پس باید با نگاهی مسئولیت‌پذیر و پیگیر رفتار کرد.

مدیر مجموعه باید کلیه‌ی برنامه‌ها را لیست کرده و اهالی ساختمان را در جریان آن بگذارد. یکی از برنامه‌های مهم هر مدیری بیمه‌ی آتش‌سوزی ساختمان است. اگر مدیریت دراین‌خصوص کوتاهی کند، در صورت وقوع آتش‌سوزی باید ضرر به‌وجود آمده را پرداخت کند. یکی از معضلات اصلی هر ساختمانی با تعداد ساکنین بالا، محاسبه‌ی شارژ و مدیریت حسابداری مجموعه است. مدیران ساختمان می‌توانند برای سهولت در انجام امور این چنین از سامانه‌های مدیریتی نظیر مانیار استفاده کنند.

 

چند نکته‌ی ضروری

پیش از انتخاب مدیر ساختمان و ادامه‌ی ماجرا، باید چند نکته‌ی ضروری را در نظر گرفت. تعداد مدیر یا مدیران مجموعه باید فرد باشد. چنانچه مدیر مربوطه زودتر از زمان مشخص به هر دلیلی از جایگاه مدیریت عزل شد، باید جلسه‌ای سریع و فوق‌العاده شکل بگیرد. پیش‌تر گفتیم مدیر ساختمان نیز شاغل محسوب می‌شود. این به آن معناست که باید طبق قراردادی مکتوب حقوق و مزایا برای او درنظر گرفته شود. این حقوق و مزایا جزو مخارج کلی ساختمان بوده و باید از شارژ ساختمان پرداخت شود. اگر تعداد ساکنین مجموعه خیلی پایین باشد، مدیر آپارتمان می‌تواند از حق عدم پرداخت شارژ برخوردار شود.

 

مدیر ساختمان - شرح وظایف مدیر ساختمان چیست؟

 

جمع‌بندی

بسیار گسترده‌تر از این چند پاراگراف می‌توان درخصوص وظایف مدیر ساختمان سخن گفت. ما سعی کردیم اطلاعات را به صورت کاملا کلی و آسان در اختیارتان قرار دهیم. در مقالات بعدی به موضوعات گسترده‌تری از قبیل بیمه‌ی ساختمان و ریزوظایف مدیر مجموعه می‌پردازیم. خوشحال می‌شویم نکات مدیریتی شما و مشکلاتی که در ساختمان با آنها مواجه شده‌اید را بشنویم.

 

 




برچسب‌ها: , ,