روش محاسبه شارژ ساختمان | بهترین روش + صفر تا صد | مانیار

زندگی در آپارتمان ها و برج ها به خودی خود دارای ضوابط و قوانینی است که شخص باید آن‌ها را رعایت کند. یکی از این قوانین پرداخت شارژ ساختمان است. این هزینه به طرق مختلف قابل محاسبه خواهد بود و روش محاسبه شارژ ساختمان و برج ها توسط مدیریت ساختمان و هیئت مدیره مجتمع صورت می‌گیرد. با ما همراه باشید تا انواع و بهترین روش های محاسبه شارژ ساختمان و برج ها را به شما معرفی کنیم.

مفهوم شارژ ساختمان در قانون

در سال 1343 هجری شمس برای اولین بار ماده جدیدی به قوانین تملک ساختمان اضافه شد.  براساس این قانون که ماده 28 قانون تملک ساختمان نام دارد؛ به مجموعه هزینه‌هایی که بابت تعمیرات، نگهداری و اقلام مورد استفاده ساختمان از مالک یا مستاجر توسط مدیر ساختمان دریافت شود، شارژ ساختمان گفته می‌شود. بعد از این قانون بود که دریافت شارژ ساختمان توسط مدیر ساختمان امری قانونی محسوب گردید.

 

اصلی ترین موارد که شامل شارژ ساختمان می شود

  • هزینه‌های سرایداری
  • هزینه‌های مشترک (آب، برق، گاز)
  • هزینه تعمیرات و نگهداری از مشاعات برج یا ساختمان (موتورخانه، منبع آب، استخر، لابی)
  • هزینه نگهداری از گل‌ها و گیاهان در محوطه حیات و باغچه
  • هزینه اقلام مصرف و مورد نیاز (جارو، طی، شوینده)
  • هزینه نگهداری از تجهیزات الکتریکی

تشخیص و برآورد تمامی این هزینه‌ها بر عهده مدیریت ساختمان و هیئت مدیره خواهد بود.

 

انواع روش محاسبه شارژ ساختمان؛ بهترین روش کدام است؟

انواع روش محاسبه شارژ ساختمان؛ بهترین روش کدام است؟

روش های زیادی برای محاسبه شارژ ساختمان وجود دارد اما همه‌ی آن‌ها کارآمد نیستند. هر کدام از این روش‌ها باید متناسب به تعداد واحدها و متراژ آن‌ها صورت گیرد. در اینجا رایج‌ترین و پر کاربردترین روش های محاسبه شارژ ساختمان را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • شارژ ثابت : مقدار هزینه‌ای که به صورت ثابت و در زمان مشخص از هر واحد گرفته می‌شود. این مقدار عموما برای تمامی واحدها یکسان است.
  • شارژ بر حسب متراژ : در این روش شارژ ساختمان براساس متراژ هر واحد محاسبه می‌شود.
  • شارژ بر حسب تعداد نفرات : در این روش شارژ ساختمان براساس تعداد نفرات در هر واحد محاسبه می‌شود.
  • روش ترکیبی : درست‌ترین روش محاسبه شارژ ساختمان، همین روش است. در این روش هر کدام از هزینه‌ها به علاوه شارژ ثابت، نسبت به ارف آن‌ها محاسبه می‌شود. به عنوان مثال هزینه آب براساس تعداد نفرات، گاز براساس متراژ و برق مشترک نیز به صورت مساوی بر هر واحد تقسیم خواهد شد.

 

تمهیدات مدیر ساختمان در صورت عدم پرداخت شارژ توسط ساکنین

یکی از چالش‌هایی که همیشه میان مدیران و ساکنین به وجود داشته؛ پرداخت نشدن مبلغ شارژ ساختمان توسط ساکنان است. مدیر و هیئت مدیره ساختمان می‌توانند براساس قوانین تملک آپارتمان  برای ضایع نشدن حق دیگر واحدها، اقدام به دریافت حق شارژ را به صورت قانونی انجام دهد. روال قانونی به این گونه است که پس از ارسال چند اخطار و پرکردن اظهارنامه مبنی بر پرداخت نشدن شارژ معوقه، برای طرح شکایت می‌توانند به مراجع قضایی مراجعه کنند.

 

اقدام به شکایت به هیچ عنوان زمان بر نیست اما چرا؟

زمانبر بودن اقدام قضایی نسبت به دریافت مبالغ معوقه، یکی از باورهای غلطی که بین مردم باب شده  است. دادگاه و شورای حل اختلاف تمامی پرونده‌های مربوط به پرداخت شارژ ساختمان را بدون نوبت بررسی کرده و به سرعت دستور اجرایی را برای واحد مورد نظر ابلاغ می‌کند. البته این روش را باید به عنوان آخرین راه برای دریافت مطالبات محسوب نمود.

 

مجوزهای محدودسازی توسط مدیر ساختمان

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که در بین ساکنین مطرح است، امکان محدود یا قطع کردن دسترسی‌های عمومی توسط مدیر برج خواهد بود. اگر به دنبال جواب قانونی این سوال هستید، باید بگوییم، بله! مدیر ساختمان براساس شواهد، مدارک و اظهارنامه پرشده و ارائه شده به هیئت مدیره اجازه محدود کردن دسترسی یا قطع امکانات عمومی همچون باز نشدن درب پارکینگ یا اجازه ندادن برای استفاده از آسانسور یا استخر را دارد. البته این اقدام باید بعد از حداقل یک یا دوبار تذکر شفاهی و کتبی صورت گیرد.

 

حق محدود سازی فضای عمومی توسط مدیر ساختمان

تمامی افرادی که در آپارتمان یا برج ساکن هستند، موظف به پرداخت هزینه تحت عنوان شارژ ساختمان هستند. مدیر برج نیز وظیفه دارد بدون توجه به این موضوع تمامی هزینه‌ها را بر همین اساس تقسیم بندی کند. پس اگر واحدی از امکانات عمومی ساختمان استفاده نکرد، باز هم ملزم به پرداخت هزینه مشخص شده و ماهیانه تحت عنوان شارژ ساختمان است.

 

چرا واحدهای خالی باید شارژ ساختمان پرداخت کنند؟

چرا واحدهای خالی باید شارژ ساختمان پرداخت کنند؟

در این مورد طبق قوانین تملک آپارتمان هر واحد چه خالی باشد و چه نباشد؛ ملزم به پرداخت شارژ ماهیانه ساختمان است. البته تنها شارژ ثابت شامل حال آن واحد می‌شود. یعنی نیاز به پرداخت آب، برق و گاز مشترک نیست. این هزینه باید به صورت ماهیانه از صاحب ملک دریافت شود.

 

آیا امکان طرح شکایت از مدیر ساختمان وجود دارد؟

اگر به هر دلیلی از مدیر ساختمان نارضایتی داشتید، می‌توانید در مرحله اول درخواست خود را به صورت شفاهی مطرح کنید. اگر موضوع مطرح شده ترتیب اثر داده نشد، می‌توانید با جمع کردن استشهاد توسط ساکنین آن در به هیئت مدیره ابلاغ کنید. البته ساکنان می‌توانند به صورت قضایی نیز از طریق همان استشهاد اقدام کنند اما بهتر است این موضوع به صورت مسالمت آمیز در بین ساکنین حل شود.

 

با مانیار بهترین مدیر ساختمان باشید

این روزها بازار نرم افزارهای مدیریت مالی ساختمان بسیار داغ است اما انتخاب بین آن‌ها سخت! هرکدام از این نرم افزارها دارای نقاط قوت و ضعفی و یا پیچیدگی هایی هستند که انتخاب را برای ما مشکل می‌کند. سامانه مدیریت مالی مانیار اما کار را برای شما راحت کرده است. چرا که علاوه بر پشتیبانی آنلاین، طریقه استفاده از آن ساده بوده و علاوه بر آن استفاده از آن کاملا رایگان بوده و به جرات می‌توان گفت که سامانه مدیریت مالی مانیار کاملاترین نرم افزار مدیریت ساختمان در بین رقبا است.




برچسب‌ها: