ترکیب فضای کار و خانه

شاید تاقبل از شیوع بیماری کرونا، دورکاری معنای چندانی نداشت و بسیاری از کسانی هم که در منزل کار می‌کردند به دلیل فریلنسر بودن و نوع شغلشان بود. اما با شیوع بیماری و افزایش تکنولوژی اغلب سازمان‌ها ترجیح می‌دهند که کارمندان به صورت دورکاری فعالیت کنند و در محیط شرکت حضور فیزیکی نداشته باشند.

شاید این اتفاق باعث شود تا شیوه کار در بسیاری از جوامع تغییر کرده و افراد استقبال بیشتری از کار کردن در خانه داشته باشند. به همین دلیل باید فضای خانه را نیز به طریقی آماده کرد و دیزاین و طراحی آن را طوری چید که با تمرکز و بهره‌وری بیشتری کار را به سرانجام رساند.

برای آنکه بتوانیم کارها را با تمرکز بیشتر انجام دهیم باید مواردی را در نظر داشته باشیم.

راهکارهای ترکیب فضای کار و خانه

کار با کامپیوتر حتما باید در شراطی باشد که نور مناسب وجود دارد. برای کاهش خستگی چشم، باید نور را در فضای کاری خود تنظیم کنید. برای استفاده از نور طبیعی نزدیک پنجره را برای میز کار خود انتخاب کنید. چنانچه این کار میسر نیست از یک چراغ مطالعه رومیزی استفاده کنید.

اگر اتاقی علاوه بر اتاق خواب در منزل دارید همان اتاق را برای کار در نظر بگیرید و چنانچه اتاق فضای کافی دارد می‌توانید از یک میز کامپیوتر کوچک هم استفاده کنید.

چنانچه اتاق اضافی ندارید می‌توانید از یک میز کوچک در کنار تخت خود استفاده کنید. با یک چیدمان اصولی می‌توانید حتی در گوشه‌ای از خانه نیز یک فضای کار راحت و آرام داشته باشید.

پیشخوان آشپزخانه یا میز نهارخوری هم در آپارتمان‌های نقلی می‌تواند یک میز کار عالی و جالب باشد. اگر خانه کوچکی دارید از میزهای تاشو برای کار استفاده کنید.

به راحتی می‌توانید با تغییر عملکرد فضا آن را به یک مکان مناسب برای کار خود تبدیل کنید.

اگر قرار است ساعات طولانی را به کار با سیستم خود بپردازید بهتر است از یک صندلی استاندارد استفاده کنید تا دچار کمردرد و خستگی نشوید.

میز کار خود را جایی قرار دهید که به پریز برق نزدیک باشد تا به راحتی بتوانید وسایل الکتریکی مانند شارژر لپتاپ یا گوشی خود را به برق متصل کنید.

از تمام فضا استفاده بهینه کنید. آشنایی با نحوه صحیح چیدمان یک آپارتمان نقلی، به شما کمک می‌کند تا با حذف وسایل اضافه، جای را برای یک بخش از خانه به عنوان فضای کار را داشته باشید.

از دیوار غافل نشوید، می‌توانید از شلف‌ها به عنوان کتابخانه کوچک استفاده کنید و وسایل خود را در آنها قرار بدهید.

 

دکوراسیون خانه و محل کار

 

دورکاری یا بهینه‌کاری در فضای خانه

یکی از مزایای دورکاری این است که به راحتی می‌توانید برای زمان خود برنامه‌ریزی کنید. اما بهتر است نظم داشته باشید و در صورت امکان اوایل صبح کار خود را شروع کنید.

از روز قبل برای کار خود برنامه‌ریزی کنید. اجازه ندهید به دلیل حضور در خانه کارها به ساعت دیگری موکول شوند. طبق روالی که در شرکت حضور داشتید کارها را انجام بدهید تا نظم برقرار باشد.

عوامل و شرایط حواس‌پرتی در خانه را حذف کنید. عواملی مانند روشن بودن تلویزیون و صدای موسیقی زیاد تمرکز شما را از بین خواهد برد. یک جای ثابت در منزل برای کار در نظر بگیرید و وسایل مورد نیاز نزدیک خود قرار دهید.

همانند دفتر کار خود در محل کار، قبل از شروع به کار، میز کار خود را مرتب کنید. این کار حس بهتری به شما برای انجام کار خواهد داد.

یک زمان استراحت کوتاهی را در بین کار در نظر بگیرید تا دوباره تمرکز خود را برای کار به دست آورید. برای اینکار میتوانید یک نوشیدنی مانند قهوه برای خود آماده کنید تا هم چند قدمی راه رفته باشید، هم اینکه کافئین قهوه به تمرکز مجدد شما کمک زیادی خواهد کرد.

سعی کنید خودتان مدیر خودتان باشید. همانند یک مدیر برای کار خود برنامه ریزی کنید و به آن پایبند باشید. اگر به مدیریت در انجام کارها پایبند نباشید در آخر روز متوجه میشوید که کارها آنطور که باید به سرانجام نرسیده اند.

سعی کنید کارها و پروژه‌های سخت‌تر را در ابتدای صبح که انرژی و انگیزه بیشتری دارید انجام دهید. زمان انجام کارهای سبک‌تر را به ساعات پایانی منتقل کنید.

 

دکوراسیون و ترکیب فضای کار و خانه

 

نکته آخر

در ترکیب فضای کار و خانه ایجاد یک فضا و دکوراسیون مناسب برای کار در خانه باعث می‌شود کارها با دقت و نظم بیشتر و تمرکز بالاتری انجام شود. اگر فریلنسر هستید و یا دوره را مجبور به کار در خانه هستید حتما نکاتی که به آن اشاره شد را در نظر بگیرید.

 




برچسب‌ها: ,