تخلفات مدیر ساختمان

بر اساس قوانین آپارتمان‌نشینی مواردی وجود دارد که در صورت سرپیچی از آن تخلف صورت گرفته و باید توسط مراجع قانون به آن رسیدگی شود. این قوانی شامل تخلفات مدیر ساختمان به عنوان فرد مسئولی است که انجام و مسئولیت کلیه محاسبات هزینه‌های ساختمان را بر عهده دارد.

۱- بر طبق ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، هیچ مدیری نمی‌تواند پس از انتخاب شدن از سوی مجمع عمومی، وظایف محوله خود را به فرد دیگری واگذار کند؛ زیرا مجمع عمومی صرفاً با توجه به توانایی‌های و قابلیت‌های یک فرد، او را به عنوان مدیر ساختمان برگزیده است و مدیر یا هیئت مدیره نمی‌توانند با هیچ عذر و بهانه‌ای از زیر بار وظایف محوله شانه خالی کنند و این عمل خلاف قانون است.

۲- بر اساس قوانین مدیریت ساختمان‌، انتقال برخی اختیارات و وظایف توسط مدیر ساختمان باید به افراد معتمد و مورد قبول اعضای مجمع عمومی ساختمان داده شود و مدیر نمی‌تواند شخصی خارج از آپارتمان را برای این کار انتخاب کند.

۳-  در صورت عدم اقدام به بیمه ساختمان و بروز آتش‌سوزی، مدیر یا مدیران، مسئول جبران خسارات وارد شده به ساختمان هستند.

۴- شارژ ساختمان باید صرف مسائل مرتبط با حفظ و نگهداری ساختمان و اولویت‌دهی درست هزینه شود.

خط قرمزها در مدیریت اختمان

مدیر نمی‌تواند مبلغی از شارژ را خرج مسائلی غیر مرتبط با ساختمان کند.

۵-  مدیر نمی‌تواند بدون اجازه مجمع عمومی مالکان آپارتمان، مبالغ شارژ را افزایش دهد.

۶-  مدیر بدون اجازه مجمع عمومی نباید تغییرات در ساختمان انجام دهد.

۷- دخل و تصرف در مشاعات ساختمان، براساس قوانین مدیریت ساختمان در محدوده اختیارات مدیر آپارتمان نیست و به همین دلیل نیاز به تائید تمام ساکنان ساختمان دارد. به عنوان مثال، پشت‌بام جزو محدوده‌های مشاع محسوب می‌شود و به همین دلیل، اگر مدیر آپارتمان قصد احداث انباری در پشت بام را داشته باشد باید در مجمع عمومی تائید شود. البته در مورد اقداماتی مانند تعمیر و نگهداری آسانسور و شوفاژ و نیز نصب دوربین که در حدود مسئولیت‌های اداره آپارتمان است؛ خود مدیر می‌تواند به عنوان نماینده ساکنان در این مورد تصمیم‌گیری کند.

۸-  مدیر موظف است که به اعتراض مالک رسیدگی کند و در صورت عدم رسیدگی، مالک می‌تواند به مراجع ذی‌صلاح مراجعه کند.

قانون حق الزحمه مدیر ساختمان

با اتوجه به فرآیند انتخاب مدیر ساختمان، این فرد یا باید از بین اعضای و ساکنین انتخاب شود و یا اینکه فردی را با این نیت استخدام کرد. بر این اساس فرد مانند تمام مشاغل دیگر برای کاری که انجام می‌دهد حق‌الزحمه دریافت می‌کند.

اگر مدیر ساختمان از ساکنین ساختمان نباشد باید طبق قرارداد وزارت کار دستمزد دریافت کند.

چنانچه از ساکنین ساختمان باشد و قرار داد کار داشته باشد تمام حقوق مزایای مربوط به شغل خود را دریافت می‌کند.

اگر مدیر ساختمان از طرف ساکنین باشد و هیچ‌گونه قراردادی منوط به حق‌الزحمه تنظیم نشود، مدیر ساختمان بنا به قانون مجاز به برداشت هیچ مبلغی تحت هیچ عنوانی نخواهد بود. ولی بین ساکنین ساختمان عرف است که مدیر ساختمان در ساختمان‌های کم واحد می‌تواند حق شارژ ثابت پرداخت نکند.

سخن پایانی

در کنار انتخاب فردی مورد اعتماد به عنوان مدیریت ساختمان، استفاده از یک اپلیکیشن کاربردی محاسبه شارژ ساختمان و یا محاسبه هزینه‌های مشاع می‌تواند در بهبود روند اعتمادسازی اعضا و ساکنین ساختمان تاثیر زیادی داشته باشد. ساکنین می‌توانند به راحتی با ورود به پنل کلیه هزینه ها و محاسبات را مشاهده نمایند.

 




برچسب‌ها: