جرمگیری و رسوبگیری رادیاتور

یکی از مهمترین نکات برای حفظ کاربری ابزارهای گرمایشی و سرمایشی این است که در ابتدا و پایان هر فصل به خوبی رسوب زدایی و تمیز شود تا در زمان استفاده نیازی به تعمیرات با هزینه‌های بالا نداشته باشد. کولرهای آبی و رادیاتورها از جمله وسایل سرمایشی و گرمایشی هستند.

جمع شدن رسوبات در رادیاتورها بر اثر وجود گل و لای در مسیر لوله و اتصالات زنگ‌زدگی به وجود آورده و جریان آب رادیاتور را کم و عملکردش را ضعیف می‌کند. رسوبات فلزی و رسوبات شنی آب که در سیستم مدار شوفاژ وجود دارد و با شروع فصل زمستان و فعالیت پمپ به داخل پکیج کشیده میشوندو باعث گرفتگی مبدل خروجی‌های پمپ و کلیه اتصالات پکیج خواهد شد که ممکن است برای پیدا کردن جای دقیق این گرفتگی وقت و هزینه زیاد هزینه شود.

به همین دلیل باید سعی کرد در دوره‌های فصلی خاص به خصوص قبل و بعد از استفاده این رسوبات را از بین برد تا هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود و هم عمر این وسایل طولانی‌تر شده و متحمل هزینه‌های گزاف تعمیراتی نشویم.

چه زمانی نیاز به جرمگیری و رسوبگیری رادیاتور داریم؟

هنگامیکه رادیاتور و پکیج را اره اندازی کردید و متوجه شدید که حرارت رادیاتورها گرمای سابق را ندارد و یا ممکن است یک یا دو رادیاتور به طور کلی سرد هستند و یا قسمتهایی از آنها گرم نشده اند و اگر با هواگیری رادیاتورها این مشکل برطرف نشد، باید بدانید که زمان رسوبگیری و جرمگیری رادیاتور است.

 

رسوبگیری شوفاژ

 

نحوه رسوبگیری و شستشوی رادیاتور و پیکج

این کار شامل مراحل مختلفی است که برای انجام صحیح این کار باید به ترتیب تمامی گام ها را یک به یک انجام داد. یکی از مهمترین نکات در شستشوی مدار شوفاژ انجام صحیح ترتیب اتصال شیلنگ آب سرد به شیلنگ های رفت و برگشت می‌باشد.

ابتدا سیستم گرمایشی را خاموش کنید و حداقل یک ساعت صبر کنید تا رادیاتور خنک شود. از خنک شدن رادیاتور مطمئن شوید، چون در حین کار کردن نباید آب داخل رادیاتور داغ باشد.

چهار عدد شلنگ زیر پکیج تعبیه شده است که به چهار خروجی متصل است. وقتی روبروی پکیج ایستاده ایم و زیر پکیج را نگاه می‌کنیم به ترتیب از سمت راست به چپ خروجی های زیر پکیج را مشخص کنیم. اولین خروجی از راست که همان شیلنگ برگشت است.

دومین خروجی که شیر ورودی آب مصرفی به آن متصل است با نام ورودی آب سرد شناخته می شود. سومین خروجی برگشت آبگرم مصرفی میباشد که با نام خروجی آبگرم شناخته می شود.

چهارمین خروجی هم رفت پکیج میباشد که به همین نام شناخته می‌شود. تقریبا در وسط این چهار خروجی شیر گاز متصل است که نیازی به دستکاری آن نیست.

تمام شلنگ‌ها را از زیر پکیج باز کنید و با مغزی تبدیلی که از قبل تهیه کرده‌اید ابتدا ورودی آب سرد را به رفت شوفاژ متصل کنید و بعد از اینکه شلنگ برگشت را داخل ظرف بزرگ و یا ظرفشویی قرار دادید، شیر ورودی آب سرد را باز کنید و تا زمانی که آب خروجی از شلنگ برگشت شوفاژ کاملا تمیز نشده باشد شیر را نبندید.

همین کار را به صورت بالعکس انجام داده و ورودی آب سرد را این بار به برگشت شوفاژ متصل و شلنگ رفت شوفاژ را داخل ظرف قرار دهید تا مسیر لوله‌کشی و رادیاتورها کاملا تمیز شود.

نکات مهم نگهداری و محافظت از پکیج

سعی کنید دمای پکیج و رادیاتور را تا جایی که ممکن است بیشتر از ۶۰ درجه نگذارید به این دلیل که مولکول های آب تا دمای ۶۰ درجه رسوبی از خود به جا نمیگذارند.

در سیستم پکیج بر خلاف آبگرمکن دیواری برای گرم شدن آب قطعات بسیاری شروع به کار میکنند پس سعی کنید برای هنگامیکه کوتاه مدت نیاز به آب گرم دارید

قطعات مختلف شروع به کار کنند تا یک لحظه آب گرم شود. اگر نیاز بسیار مهمی برای آب گرم بجز شستشوی ظروف و حمام ندارید، تا حد امکان از باز کردن شیر آب گرم خودداری کنید تا فشاری به دستگاه وارد نشود.

نکته آخر

انجام این رسوب گیری و جرم زدایی از رادیاتور و پکیج اهمیت زیادی داشته و با سرویس‌های به موقع می‌توانید عمر دستگاه خود را افزایش دهید.




برچسب‌ها: , ,