حسابداری مجتمع مسکونی و چالش‌ها

یکی از چالش هایی که در آخر سال در اکثر مجتمع‌های مسکونی به وجود می آید، حسابداری مجتمع مسکونی و تسویه حساب واحدها و دریافت بدهی اعضای ساختمان است. اگر در این کار کوتاهی شود ممکن است برای حساب کتاب هزینه ها مشکلات زیادی به بار بیاید.

با توجه به تغییر سبک زندگی و انتخاب مجتمع های مسکونی برای سکونت، محاسبه دقیق هزینه‌های مربوط ساختمان، گزارش گیری‌های ماهیانه و سالیانه، گردش صندوق امری بسیار مهم است.

همانطور که میدانید درآمد یک ساختمان از طریق دریافت شارژ از ساکنان هر مجتمع است که به صورت ماهیانه دریافت میشود. ممکن است قوانین هر ساختمان برای پرداخت متفاوت باشد بطور مثال در برخی از ساختمان ها پرداخت شارژ به صورت سه ماهه یا سالیانه از اعضا دریافت می‌شود.

قوانین دریافت شارژ از ساکنین

1-طبق ماده قانون تملک آپارتمان‌ها، درباره آپارتمان‌های خالی، مالک از پرداخت هزینه‌های مشترک معاف است اما باید شارژ واحد را پرداخت کند.

2-در صورت افزایش تعداد ساکنین در اثر ازدواج یا تولد، میزان شارژ بستگی به نظر هیات مدیره دارد اما با توجه به افزایش هزینه‌های جاری، افزایش مبلغ شارژ غیرمنطقی نیست.

3-در مورد پرداخت شارژ توسط مستاجران واحدهای مسکونی، پرداخت شارژ به‌عهده مستاجر است.

4-به طور معمول شارژهای دریافتی باید به صندوق مجتمع مسکونی واریز شود.

 

حسابداری مجتمع مسکونی

 

روش‌های نحوه محاسبه شارژ مجتمع‌ها

برای حسابداری مجتمع مسکونی و محاسبه شارژ، روش‌های خاصی استفاده میشود.

  • پرداخت شارژ به شکل تعداد نفرات که این روش بیشتر برای مجتمع‌هایی که سیستم آب مشترک دارند مناسب است چرا که بیشترین هزینه هر مجتمع مسکونی هزینه آب می باشد.

 

  • نحوه محاسبه بر اساس متراژ، بیشتر برای مجتمع های مسکونی است که سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی دارند. همچنین این روش محاسبه شارژ ساختمان می‌تواند برای مجتمع با متراژ یکسان مناسب باشد.

 

  • پرداخت شارژ به صورت واحدی که براساس این نوع پرداخت، یک مبلغ شارژ ثابت برای تمامی واحدهای مجتمع مسکونی در نظر گرفته می شود و بیشتر برای مجتمع‌هایی که واحدهای یکسانی دارند و کنتورهای مستقل آب، گاز و برق دارند مناسب است.

 

  • پرداخت به صورت نفری و متراژ واحد که بر اساس تعداد نفرات ساکنین هر واحد مسکونی و همچنین بر اساس متراژ هر واحد مسکونی می باشد. البته باید بدانید که این روش برای محاسب شارژ بیشتر برای مجتمع‌هایی که واحدهایی با متراژ مختلف دارند مناسب است. مجتمع‌های مسکونی که دارای سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی هستند و سیستم آب آن‌ها نیز مشترک است می‌توانند از این روش برای محاسبه شارژ ساختمان استفاده کنند.

 

  • پرداخت شارژ به صورت واحدی و متراژ که بر اساس شارژ ثابت هر واحد و همچنین بر اساس متراژ هر واحد مسکونی انجام می شود و مناسب برای مجتمع‎هایی است که واحدهایی با متراژ مختلف دارند و یا این که مجهز به سیستم سرمایش و گرمایش هستند.

پرداخت شارژ بر اساس هزینه‌های ثابت که در این روش شارژ ساختمان بر اساس هزینه‌هایی که ثبت می‌شود، بین واحدها تقسیم شده و به صورت هزینه آب به صورت نفری، هزینه گاز به متراژی و هزینه برق به صورت واحدی محاسبه می‌شود.

 

نرم افزار مدیریت ساختمان مانیار

 

 ضرورت استفاده از نرم افزارهای حسابداری مجتمع‌های مسکونی

حسابداری مجتمع مسکونی، یک عملیات دقیق و پیچیده است و با استفاده از ابزار و یا نیروهای متخصص د این زمینه می‌توان از بسیاری از ضررهای مالی و بی اعتمادی اعضای مجتمع جلوگیری کرد.

هزینه‌های شارژ ساختمان تعمیر و نگهداری تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و دیگر موارد را میتوان بر اساس یکی از راه‌های بیان شده محاسبه کرد.

نظارت بر محاسبه هزینه‌ها و پرداخت‌ها به‌عهده‌ی هیات مدیره مجتمع است.

علاوه بر هزینه های آب و برق و گاز و هزینه مشاعات، مواردی مانند هزینه های عمرانی مانند ایزوگام، هزینه تعمیر نمای ساختمان، تعمیر داخل ساختمان و تعمیرات جزئی و هزینه خرید دوربین مداربسته و نصب آسانسور هم جزو موارد شارژ ساختمان است.

همچنین هزینه های جاری که شامل هزینه حقوق و دستمزد سرایدار، هزینه نظافت مجتمع مسکونی، هزینه های موتورخانه، هزینه بیمه آتش سوزی و سایر بیمه های مرتبط ساختمان هم از محل صندوق مرکزی پرداخت می‌شود.

نرم افزار مدیریت ساختمان مانیار

در مجتمع‌های مسکونی کوچک به راحتی میتوان با نرم افزار مدیریت ساختمان مانیار هزینه ها را بدون هیچ گونه خطایی محاسبه کرد. مجتمع‌های مسکونی بزرگ نیز چنانچه نیاز به مشاوره مالی و حسابداری داشته باشند می‌توانند از خدمات تخصصی مشاوره مالی و حسابداری مانیار استفاده کنند. متخصصین حسابداری مانیار کلیه هزینه‌های مجتمع مسکونی شما را در کمترین زمان ممکن با مهارت و تجربه بالا محاسبه خواهند کرد.




برچسب‌ها: