صرفه‌جویی در مصرف آب | کاهش هزینه‌ی مشاعات

در دوره‌ و زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که دانشمندان و محققان معتقدند جنگ جهانی بعدی بر سر آب خواهد بود. همین یک جمله کافیست تا شرایط موجود را به خوبی تصویر بکشد. شرایطی که بخش زیادی از اهالی زمین از آب آشامیدنی بی‌بهره بوده و برای چند لیتر آب به هزاران راه متصل می‌شوند. همانطور که می‌دانید بخش اعظمی از ایران در نواحی بیابانی واقع شده و منابع آب کافی ندارد. در نتیجه چنانچه فکری برای وضعیت موجود نکنیم یکی از پرچمداران جنگ آبی خواهیم بود. از این رو مقاله‌ی امروز مجله‌ی مانیار را به مسئله‌ی صرفه‌جویی در مصرف آب در ساختمان اختصاص داده‌ایم. با ما همراه باشید.

 

صرفه‌جویی در مصرف آب

 

دلایل لازم برای صرفه‌جویی در مصرف آب

 

آب مورد استفاده‌ی همه‌ی ما آب شیرین است. در صورت کمبود آب، به هیچ عنوان نمی‌توان از آب‌های آزاد و دریاها استفاده کرد. مگر آنکه زیرساختی عظیم و هزینه‌ای بالا برای آن در نظر گرفته شود. تا پیش از توسعه‌ی چنین زیرساختی باید صرفه‌جویی در مصرف آب را الویت قرار بدهیم. همین یک مورد کوچک کاهش هزینه‌های آب شهری، آلودگی آبی کمتر و ذخیره‌ی پول را در پی دارد. منابع آب شیرین کره‌ی زمین بسیار محدودتر از آب‌های شور بوده و ما باید این سرمایه را به فرزندان و نوادگان خود منتقل کنیم. همه‌ی موارد گفته شده مستلزم آگاهی جمعی از وضعیت موجود و آموزش صحیح صرفه‌جویی در مصرف آب است.

 

دلایل لازم برای صرفه‌جویی در مصرف آب

 

راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب

 

حال باید یاد بگیریم چگونه صرفه‌جویی در مصرف آب را به بهترین شکل انجام دهیم. اکثر راه‌هایی که در زیر ذکر شده‌اند اصلا سخت نبوده و با کمی دقت و حوصله می‌توان به خوبی از پس آنها برآمد.

 

صرفه‌جویی در مصرف آب در حمام، دستشوئی و آشپزخانه

 

سه بخش پرمصرف هر خانه‌ای که هنگام صرفه‌جویی باید به آنها توجه کرد، حمام، دستشوئی و آشپزخانه هستند. قدم اول برای جلوگیری از هدر رفت آب در این بخش‌ها نصب شیرهای آب کم مصرف است. این سرشیرها را می‌توان بر روی کلیه‌ی سینک‌ها و شلنگ‌ها نصب کرد.

چنانچه کل ساختمان شیرهای خود را تعویض کنند، مصرف آب ساختمان تا 40% کاهش می‌یابد. جالب است بدانید سردوش‌های قدیمی حمام در هر دقیقه 15 الی 20 لیتر آب مصرف می‌کنند این درحالی است که سردوش‌های جدید تنها 8 لیتر استفاده می‌کنند. شما می‌توانید برای صرفه‌جویی در مصرف آب در حمام، از لگن یا سطل نیز استفاده کنید. چراکه مقدار زیادی آب زمانیکه منتظر هستید آب گرم شود، هدر می‌رود.

 

صرفه‌جویی در مصرف آب در حمام، دستشوئی و آشپزخانه

 

خانه‌ را زیر و رو کنید

 

خانه‌ی هر کدام از ما پر از حفره‌هایی است که سبب اصراف آب می‌شوند. با از بین بردن هر یک از این حفره‌ها می‌توانیم قدم بزرگی در صرفه‌جویی در مصرف آب برداریم. برای شروع تمامی شیر‌های خانه را چک کنید تا نشتی نداشته باشند. شاید باورش برایتان سخت باشد اما گاهی آب نشت کرده از لوله‌ها برای بیش از 200 نوبت دوش کافی است.

هنگام پخت‌و‌پز، دستشوئی، حمام و مسواک زدن و … اگر کاری ندارید آب را ببندید. برای یک پخت‌وپز ساده و شستشوی مواد غذایی مقدار زیادی آب هدر می‌رود، پس حساب شده عمل کنید. ماشین لباسشوئی باید زمانیکه کاملا پر شد روشن شود. در مورد قبل درخصوص جمع‌‌آوری آب حمام صحبت کردیم. این آب برای مصارفی نظیر ماشین لباسشوئی، آب دادن گیاهان و باغچه مناسب است.

 

خانه‌ را زیر و رو کنید

 

هوشمند عمل کنید

 

یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب جمع‌آوری آب باران است. متاسفانه این روش چندان در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود، پس خودمان باید مسئولیت این کار را بپذیریم. شما می‌توانید به وسیله‌ی تجهیزات مخصوص و البته ارزان و یا سطل و لگن آب حاصل از باران را جمع کنید. این آب برای مصارف آبیاری مناسب بوده و با یک دستگاه تصفیه‌ی ساده می‌توانید از آن برای ماشین لباسشوئی، سیفون، شستن ماشین و … بهره بگیرید.

یکی از راه‌های پرطرفدار صرفه‌جویی در آب استفاده از آبیاری قطره‌ای برای باغچه و گیاهان است. فراموش نکنید صرفه‌جویی در مصرف آب نیازمند کمی حوصله و هوشمندی است. در برخی مجتمع‌ها و خانه‌های لوکس شاهد انتقال آب مصرف شده‌ی واحدها به باغچه‌ها هستیم. با نصب کنتور و تهیه‌ی یک گزارش ساده آمار مصرف دیگر ساکنین را درآورده، آنها را از مصرف ماهانه آگاه کنید و همگی در مسیر صرفه‌جویی قدم بردارید.

 

هوشمند عمل کنید

 

گام به گام صرفه‌جویی

 

  1. سرویس بهداشتی منزل منشاء اصراف آب است، پس آن را جدی بگیرید. به هیچ عنوان در چاهک سرویس آشغال نیندازید. همین مورد کوچک تاثیر زیادی بر افزایش مصرف آب دارد. سیفون توالت را بررسی کنید. سیفون‌های قدیمی پرحجم را با مدل‌های جدیدتر و کم حجم‌تر تعویض کرده و یک تنظیم کننده برای آن قرار دهید. تنظیم کننده‌ها سبب می‌شوند تا سیفون در اوقات بیکاری کار نکند.
  2. ماشین لباسشوئی در هر بار حجم زیادی آب مصرف می‌کند. درنتیجه زمانیکه کاملا با لباس‌های کثیف پر شد آن را روشن کنید. با پیشرفت تکنولوژی، مصرف وسایل خانگی نیز بهینه‌تر می‌شود. ماشین لباسشوئی‌های جدید آب کمتری نسبت به مدل‌های قدیمی مصرف می‌کنند.
  3. زمانیکه وارد آشپزخانه می‌شوید چند نکته را باید رعایت کنید. سعی کنید با صرف هزینه‌ای جداگانه ماشین ظرفشوئی تهیه کنید تا صرفه‌جویی در مصرف آب رخ دهد. اگر ظرف‌ها را با دست می‌شوئید حتما موقع کف زدن شیر آب را ببندید. سبزی‌ها و میوه‌ها را در یک مرحله بشوئید.

 

گام به گام صرفه‌جویی

 

فراموش نکنید …

 

  1. شیرهای جدید اهرمی بسیار راحت‌تر از شیر‌های پیچی قدیمی دما را تنظیم می‌کنند. در اولین فرصت شیرهای خانه تعویض کنید.
  2. سعی کنید کارهای خود را به موقع انجام دهید تا در ساعات پرمصرف روز آب هدر نرود.
  3. در روزهای تابستانی کودکان به آب بازی علاقه دارند. با یک گپ‌و‌گفت ساده آنها را از شرایط موجود مطلع سازید و به صرفه‌جویی در مصرف آب دعوت کنید.
  4. زمان دوش گرفتن خود را کاهش دهید.
  5. چنانچه واقعا کاری با آب جمع‌آوری شده نداشتید آن را دور بریزید.

 

آب بازی

 

حرف آخر …

 

بیش از این ادامه دادن تکرار مکررات است. اما توجه داشته باشید صرفه‌جویی در مصرف آب باید به الویت تک تک افراد جامعه تبدیل شود. با انتشار این مقاله بین دوستان خود و یا ارائه‌ی توضیحات موجه، آنها را نیز به این امر درست دعوت کنید.

 




برچسب‌ها: , ,