مدیر ساختمان کیست و چه وظایفی دارد؟

امروزه با توجه به رشد جمعیت در کلان‌شهرها، مجتمع‌ها، برج‌ها و آپارتمان‌های مسکونی و تجاری متعددی برای پاسخگویی به نیاز شهرنشینی ساخته شده است. این ساختمان‌های بزرگ و کوچک که در اصل نمونه کوچکی از جامعه انسانی هستند، برای اینکه به مشکلی برنخوردند اول به قانون و بعد به مدیری که این قوانین را اجرا کند، نیاز دارند که همه او را با نام «مدیر ساختمان» می‌شناسند.
در این مطلب قصد داریم «مدیر ساختمان» را معرفی کنیم و به وظایف او اشاره کنیم.

مجمع عمومی چیست؟

قبل از هرچیز لازم است که با مفهوم «مجمع عمومی مالکان» آشنا شویم. بر اساس قانون تملک آپارتمان‌ها، «مجمع عمومی مالکان» از تمامی مالکان واحدهای یک مجتمع تشکیل می‌شود و وظیفه آن تشکیل جلسات دوره‌ای برای انتخاب «مدیر ساختمان» یا «هیات مدیره»، تصمیم‌گیری در مورد اداره امور ساختمان، گزارش درآمد و هزینه‌های سالانه ساختمان، تصویب مقررات کلی و … است.

نحوه‌ انتخاب مدیر ساختمان

«مجمع عمومی مالکان» بسته به شیوه مد نظر مدیریت مجتمع، چند نفر را به‌عنوان «هیات مدیره» یا یک نفر را به‌عنوان «مدیر ساختمان» از بین مالکین، مستاجرین یا حتی فردی خارج از مجتمع انتخاب می کنند تا علاوه بر اجرای تصمیم‌های گرفته شده در مجمع، کلیه امور جاری مجتمع را در طی دوره‌ای مشخص (معمولا یک تا دوسال) پیگیری و رفع و رجوع کند.

وظایف مدیر ساختمان چیست؟

«مدیریت ساختمان» یا «هیات مدیره ساختمان» بعد از انتخاب شدن وظایفی را بر عهده دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. تعیین شارژ دوره‌ای واحدها که با استفاده از ابزارهای آنلاینی مثل مانیار به‌سادگی قابل محاسبه است
  2. حفاظت از ساختمان
  3. اداره امور جاری ساختمان
  4. اجرای تصمیمات مجمع عمومی مالکان
  5. رسیدگی به اعتراضات اهالی ساختمان
  6. بیمه آتش‌سوزی ساختمان
  7. نگهداری صورت‌جلسات مجمع عمومی
  8. اطلاع‌رسانی تصمیم‌های مجمع به غایبین
  9. صدور گواهی تسویه حساب هزینه‌های واحد در زمان انتقال (خرید و فروش)، رهن، اجاره و … واحدها



برچسب‌ها: