انواع سقف کاذب

سقف کاذب نوعی از پوشش برای سقف اصلی است که در واقع کاربرد آن در زیبایی و دکوراسیون ساختمان است. از سقف کاذب برای پنهان کردن تاسیسات و لوله کشی‌ها و سیم کشی‌ها استفاده می‌شود.

بسیاری از عیوب را می‌توان به وسیله آن مخفی کرد و در معماری یکی از بهترین راهکارها برای ایجاد طراحی‌های منحصر به فرد است که می‌توان با سلایق گوناگون به آن طرح و رنگ داد.

این سازه با مصالح بسیار سبک ساخته می‌شود و فریم آن را به دیوارهای مجاور متصل می‌کنند تا در زمان زلزله و تکان‌های شدید، با سادگی تخریب نشود.

کاربرد دیگر سقف‌های کاذب برای عایق کردن سقف در برابر صدا و حرارت است. با استفاده از آن می‌توان اجرای نورپردازی‌های دکوراتیو را به راحتی و با آزادی عمل انجام داد. به طور مثال برای تاکید بر یک نقطه از منزل مانند میز نهارخوری، ایده ای جذاب و زیبا است.

استفاده از سقف‌های کاذب یکنواختی فضا را از بین می‌برد و آن را به مرکز توجه تبدیل می‌کند. حتی می‌توان از آن برای سقف حمام و سرویس بهداشتی نیز استفاده کرد که به طور معمول ضدآب هستند و مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب و رطوبت دارند. در مکان‌های مرطوب از جنس PVC برای سقف کاذب استفاده می‌شود.

جنس سقف کاذب

جنس سقف‌های کاذب با توجه به نوع کاربرد آن، PVC، آهن، گچ، چوب، فلز، طلق، آلومینیوم، آهن، کامپوزیت، صفحات فلزی روکش دار و یا ترکیبی از این متریال است.

سقف کاذب رابیتس

رابیتس از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین سقف کاذب است که از قدیم تا به حال مورد استفاده قرار گرفته است. رابیتس در واقع شبیه به کناف سقف است و نصب سقف رابیتس در مراحل نازک کاری ساختمان انجام می‌شود. مراحل اجرا و نصب رابیتس به این صورت است که ابتدا میلگردها به سقف جوش داده شده و بعد از آن فویل‌های رابیتس به میلگردها جوش داده می‌شوند. نصب این نوع سقف نیز زیاد طولانی و زمان‌بر نیست و توسط افراد حرفه‌ای در کوتاه‌ترین زمان قابل اجرا است. سقف رابیتس در دو نوع برجسته و مسطح ساخته می‌شود. نوع برجسته آن برای دهانه‌های بزرگ و نوع مسطح آن برای دهانه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

سقف کاذب رابیتس

 

سقف کاذب کناف

میتوان گفت این نوع سقف از رابیتس جدیدتر است. کناف در سقف اکثر ساختمان های جدید به چشم میخورد و به صورت پنل‌های گچی مسطح به سقف اصلی نصب می‌شود. این سقف در دو مدل سقف کاذب کناف یکپارچه و سقف کاذب کناف مشبک اجرا می گردد.

این سقف وزن بسیار سبک و قیمت ارزان‌تری نسبت سایر موارد دارد. سقف کاذب کناف نیاز به رنگ نداشته و تعمیر و نگهداری آن راحت است.

سقف کاذب آلومینیومی

این نوع سقف حالت یکپارچه داشته و در برابر ضربه و حرارت مقاومت بالایی دارد به همین دلیل می توان آن را تعمیر کرد و به فضای پشت آن دسترسی داشت.

سقف کاذب آلومینیومی با استفاده از تایل‌ها یا پانل های آلومینیومی و بدون نیاز به بتونه کاری نصب می‌شود. قسمت‌های مختلف این نوع سقف در جای خود نصب می شوند، برای مثال اگر امکان تعریق و رطوبت در پشت سقف وجود داشته باشد از تایل‌های روکش شده با پی وی سی و پشت فویل دار استفاده می‌شود. به این ترتیب اگر هدف از نصب این سقف صرفاٌ برای تزئین باشد از تایل‌های ساده رنگی استفاده میشود.

این سقف‌ها غیر قابل اشتعال و دارای رنگ ثابت هستند. سقف کاذب دامپا یا نواری از سقف های کاذب آلومینیومی هستند که از طریق شکل دادن پنل های آلومینیومی ایجاد می شود.

نصب و اجرای سقف کاذب دامپا به راحتی و به سرعت انجام می شود و پانل های آن را می توان از سمت پایین سقف جا زد و یا آن ها را جدا نمود. سقف‌های دامپا قابل شستشو بوده و عمر مفید آن نیز بالا می باشد.

 

سقف کاذب آلومینیومی

 

سقف کاذب چوبی

این نوع از سقف کاذب به طور معمول در دکوراسیون کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. سقف چوبی به نوعی حس گرمی و صمیمت القا می‌کند و تاثیر بسیار زیادی در زیبایی دکوراسیون داخلی دارد. یکی از مزایای این گونه سقف این است که به تنوع بسیار زیادی در طرح و رنگ دارد.

اجزای این سقف متشکل از چهار تراش یا فولاد بوده و قسمت فرعی آن نیز از جنس چوب است. قبل از اجرای لمسه کوبی، دور سقف کلاف کشی و تراز می شود. جنس لمسه‌های چوبی از چوب نراد خارجی است.

سقف شیشه ای

این نوع سقف کاذب بیشتر جنبه تزیینی داشته و در مکان‌های خاص از آن استفاده می‌شود. در اکثر مواقع از شیشه های سکوریت برای این منظور استفاده میکنند. سقف شیشه ای قابلیت ورود نور دارد و تمیز کردن و شستشوی آن راحت است. یکی از معایب این گونه سقف ها وزن زیاد آن و هزینه نصب بالا است. همچنین در شرایطی مانند زمین لرزه، احتمال شکستگی آن هرچند به میزان کم، اما وجود دارد.

در این سقف در مکان‌هایی مانند تی‌وی‌روم، پذیرایی و آشپزخانه و همچنین در هتل‌ها و رستوران‌ها استفاده می‌شود.

 

سقف کاذب شیشه ای

 

سقف پی وی سی

پی وی سی نوعی پلاستیک سخت است که فرآورده نفتی محسوب می‌شود. ساختار آن به نوعی است که می‌توان آن را به هر شکلی درآورد و طرح های متنوع روی آن ایجاد کرد. سقف‌های کاذب پی وی سی علاوه بر استحکام و مقاومتی که دارند باعث زیبایی ساختمان نیز می‌شوند.

سقف پی وی سی بیشتر در آشپزخانه، سرویس بهداشتی و مراکز تجاری به کار گرفته میشود. از ویژگی های این سقف این است که مقاومت بالایی در برابر رطوبت و مایعات دارد و در مکان های گوناگون می توان آن را نصب کرد. از دیگر ویژگیهای این سقف این است که می‌توان نورپردازی‌های زیبایی را در آن ایجاد کرد.

سخن آخر

برای انتخاب سقف کاذب متناسب با توجه به دکوراسیون محلی که قصد تعبیه سقف را دارید باید نوع و جنس مورد نظر را انتخاب کنید. متراژ و نوع جنس مورد نظر برای سقف کاذب تاثیر بسیار زیادی روی قیمت آن خواهد داشت.

 




برچسب‌ها: , , ,