سیستم اطفا حریق – تضمین امنیت ساختمان

یکی از مهمترین راهکارها و روش‌های حفظ امنیت مالی و جانی در آپارتمان‌ها و ساختمان‌ها و مراکز تجاری، استفاده از سیستم اطفا حریق است. بسیار مهم است که تجهیزات این تکنولوژی به روز بوده تا ایمنی و رفاه ساکنین به خوبی حفظ شود.

در سیستم قدیمی و سنتی اطفا حریق کپسول‌های آتش‌نشانی استفاده میشد که برای خاموش یا کنترل آتش سوزی های کوچک، اغلب در مواقع اضطراری در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گرفتند به طور معمول کپسول های آتش نشانی شامل مخزن فشار استوانه ای دستی هستند که حاوی ماده ای است که برای خاموش کردن آتش از آن خارج می‌شود.

کپسول آتش‌نشانی دی‌اکسیدکربن خاموش کننده‌ای چند منظوره‌ای است که برای مقابله با خطرات ناشی از آتش سوزی مایعات قابل اشتعال، آتش‌سوزی مواد کربن‌دار و آتش‌سوزی‌های حریق‌ الکتریکی بسیار مناسب می‌باشد.

در حال حاضر که بسیاری از ساختمان‌ها و مجتمع‌ها دارای تعداد زیادی واحد هستند، نصب سیستم‌های هوشمند و سنسورهای حساس اعلام و اطفا حریق یکی از مهمترین مسائلی است که در زمان ساخت و بهره‌برداری از آنها باید مدنظر قرار بگیرد.

حوادثی مانند آتش‌سوزی نه تنها موجب تخریب اموال و صدمه به ساختمان می‌شود بلکه جان افراد بسیاری را نیز تهدید می‌کند. برای پیشگیری از به وجود آمدن اتفاقات ناگوار و یا به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی آنها باید تمامی ساختمان‌ها به سیستم اطفای حریق تجهیز شوند.

طرز کار سیستم اطفا حریق به این شکل است که در صورت بروز آتش‌سوزی، به شکل اتومات فعال شده آتش را سرکوب می‌کند و از پیشروی و تشدید آن جلوگیری می‌کند.

در این حالت کوچکترین شعله، دود و یا حرارت ناشی از حریق، توسط حسگرها تشخیص داده شده، سیستم مرکزی تابلوی اعلام حریق سیستم هشدار صوتی آژیر را به صدار در آورده و یا فرمان‌های لازم به سیستم اطفاء حریق جهت اطفا فرستاده می‌شود.

 

سیستم اطفا حریق

 

ضرورت نصب سیستم اطفا حریق

سرعت گسترش آتش در خانه های مسکونی و یا مجتمع های تجاری به دلیل وجود مواد اشتعال‌زا مانند چوب و پارچه در سرویس‌های خواب و مبلمان چوبی، پرده‌های پارچه‌ای و فرش‌ها زیاد است. با نصب سیستم‌های اطفا حریق میتوان به راحتی از به بار آمدن هزینه های گزاف خسارت جلوگیری کرد. این سیستم‌های هوشمند حتی در زمانیکه شما در خانه یا محل کار خود حضور ندارید به راحتی امنیت محیط را حفظ می‌کنند.

سنسورهای حساس به دود و دما ابتدا سیستم اعلام حریق را فعال می کنند و در صورت خاموش نشدن، اتومات سیستم اطفا حریق نیز فعال می شود سیستم های اطفا حریق برای مهار آتش طراحی شده‌اند.

معرفی انواع سیستم‌ اطفا حریق

سیستم اطفا حریق شامل کلیه تجهیزاتی است که در خاموش کردن آتش کاربرد دارند. از کپسول آتش نشانی گرفته تا سیستم های هوشمند همگی نقش بزرگی در جلوگیری از حوادث آتش سوزی دارند. در همه ساختمان‌ها نصب حداقل یک کپسول آتش نشانی ضروری است. در راهرو مجتمع‌های بزرگ نصب کپسول و سیستم هوشمند اطفا حریق هردو میتواند کاهش قابل توجه صدمات و لطمات را به همراه داشته باشد.

تجهیزات اطفا حریق ار هر نوعی که باشند هر کدام تجهیزات متفاوتی دارند. به طور کلی از هر نوع سیستم اطفا حریق که در ساختمان نصب شود یک تابلوی مرکزی برای آن در نظر گرفته می شود. این تابلو کنترل کامل سیستم را بر عهده دارد و بر اساس موقعیت طراحی شده است.

انواع سیستم‌ اطفا حریق عبارتند از:

سیستم اطفاء حریق به‌وسیله کف یا فوم

از این سیستم اطفاء حریق معمولا در جاهای پر خطر مانند سالن های رنگ، آشیانه های هواپیما، مخازن سوخت، انبارهایی که مواد اشتعال زا نگهداری میکنند مانند تاسیسات نفتی به کار می رود.

سیستم اتوماتیک پودر آب یا آب افشان

در مکان هایی که مواد هدایت کننده آتش مانند چوب، کاغذ، پارچه نگهداری می شود از سیستم اطفاء حریق افشان آب استفاده میکنند.

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک گازی

در جاهایی که ممکن است استفاده از آب و یا کف به محصول صدمه بزند از گاز برای هدایت و خاموش کردن آتش و حریق استفاده می شود.

سیستم اطفاء حریق اتوماتیک پودری

کاربرد این نوع سیستم در اتاق های کامپیوتر، اتاق سرور، تابلو های برق، موتور های برق می باشد.

 

اطفا حریق

 

نکات کلیدی استفاده از کپسول آتش نشانی

آموزش استفاده از کپسول آتش‌نشانی را بببینید

از سایز مناسب خاموش کننده استفاده کنید

کپسول ها باید با توجه به شرایط ارتفاعی مندرج در شرایط ساختمان نصب شوند

کپسول ها باید ماهانه بازدید بصری شوند.

بر روی هر سیستم اطفا حریق از برچسبی استفاده کنید که تاریخ بازرسی، شارژ مجدد یا سرویس را نشان دهد.

نتیجه گیری

سیستم‌های اعلام و اطفا حریق با نظر کارشناس و مشاوره تخصصی، طراحی می شوند. انتخاب محل مناسب نصب سیستم اعلام حریق و همچنین تجهیزات جانبی مورد استفاده، نیاز به بررسی و بازدید حضوری از محل دارد. طراحی یک سیستم کارامد و مناسب به اندازه گیری های دقیق و محاسبات کامل نیاز دارد. به دلیل حساسیت این موضوع حتما از خدمات شرکتهای معتبر و کارشناسان خبره استفاده کنید.




برچسب‌ها: ,