تمدید اجاره نامه – شرایط و روش ها

یکی از چالش های اجاره نشینی تمدید  اجاره نامه بعد از اتمام زمان قرارداد آن است.ممکن است مالک و یا مستاجر تصمیم بگیرند بعد از اتمام دوره آن را تمدید کنند که در این صورت باید طی مراحلی این کار صورت بگیرد.

سوالی که ممکن است بسیاری از موجرین و مستاجرین در زمان تمدید اجاره نامه آپارتمان مطرح می‌کنند این است که آیا حتما برای تمدید باید به مشاور املاک مراجعه کنند یا اگر طرفین بخواهند قرارداد اجاره را تمدید کنند باید چه نکاتی را در نظر بگیرند.

برای تمدید اجاره نامه سه راه را میتوانید در پیش بگیرید:

  • برای تمدید اجاره خانه به مشاور املاک مراجعه کنید. بسیاری از موجرین برای اینکه مشکلی بابت مسائل حقوقی پیش نیاید برای تمدید اجاره نامه به مشاور املاک مراجعه کنند. از لحاظ قانونی این کار ضروری نیست، اما مراجعه به مشاور املاک برای تمدید اجاره نامه زمانی که شرایط قرارداد تغییر کرده یا موجر و مستاجر می‌خواهند موارد جدیدی به قرارداد اضافه شود، ضروری می‌شود.

برای تمدید اجاره نامه، مشاور املاک صرفا باید حق‌التحریر دریافت کند.

  • تمدید اجاره به شکل دست نویس. اشاره کردیم که برای تمدید اجاره نیازی به مراجعه به املاک نیست. فقط باید برخی از نکات حقوقی را رعایت کنید تا بتوانید اجاره‌نامه را بدون مشکل حقوقی خاصی تمدید کنید.

اگر قصد تمدید به شکل دست نوشته را دارید، متن تمدید اجاره‌نامه آپارتمان را روی برگه‌ی جدید با اشاره به شماره قرارداد اجاره نامه خود بنویسید. در برگه دستنویس تمام مفاد و موارد توافق شده دوباره نوشته نمی‌شود بلکه به اجاره نامه پیشین استناد میشود.

در برگه دستنویس تمدید، حتما مدت زمان اجاره را مشخص کنید. یعنی باید زمان شروع قرارداد و همینطور زمان پایان اجاره‌نامه در قرارداد ذکر شود. همچنین مبلغ قرارداد به وضوح باید مشخص شود. یعنی حتی اگر مبلغ کرایه نسبت به قرارداد قبلی افزایش نیافته، این موضوع باید در اجاره نامه جدید قید شود. در صورتی که مبلغ اجاره یا حتی ودیعه قرض الحسنه (مبلغ رهن) تغییر کرده، باید در متن تمدید اجاره نامه آپارتمان ذکر شود.

  • تمدید اجاره‌نامه با پشت نویسی. چنانچه بخواهید تمدید اجاره‌نامه را با پشت نویسی انجام دهید، نیازی به اشاره به شماره اجاره نامه نیست. در این حالت توافقات جدید شامل مدت زمان اجاره خانه، تاریخ شروع و تاریخ پایان اجاره نامه و مبلغ جدید توافق شده را در پشت قرارداد قید کنید.

 

شرایط تمدید اجاره

 

نکات مهم هنگام تمدید اجاره‌نامه

توجه داشته باشید به هر روشی که قصد تمدید اجاره‌خانه را دارید این نکات مهم را در نظر بگیرید:

مالک و مستاجر هر دو باید پای متن تمدید اجاره نامه آپارتمان را امضا کنند.

موقع نوشتن متن تمدید اجاره نامه، از کاربن استفاده کنید تا بتوانید دو نسخه از آن داشته باشید. یک نسخه برای موجر و یک نسخه برای مستاجر.

حتما دو نفر به عنوان شاهد قرارداد را امضا کنند.

نکته بسیار مهم و قابل توجه اینکه هیچگاه به صورت شفاهی اقدام به تمدید اجاره نکنید چون از دید قانون قابل استناد و پیگیری نیست و از نظر قانونی هیچگونه اعتباری ندارد.

تمدید اجاره‌نامه در دوره کرونا

به دلیل مسائل پیش آمده و تحمیل ضرر و زیان‌های بسیار زیاد به اکثر خانواده‌ها، دولت در تیر ماه ۹۹ خبر از مصوبه‌ای درباره تمدید خودکار اجاره‌نامه داد. این خبر حاشیه‌هایی هم به همراه داشت و شامل بندهای زیر است:

اجاره‌نامه‌هایی که سررسید آن‌ها فرارسیده، در دوران کرونا به صورت خودکار تمدید می‌شوند.

شوراهای حل اختلاف حکم تخلیه صادر نمی‌کنند.

سقف افزایش اجاره بها در تهران ۲۵ درصد، در کلان‌شهرهایی با جمعیت بیش از ۱ میلیون نفر ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد است.

این مصوبه در صورتی اجرایی است که شرایط زیر موجود باشد:

مستاجر در دوره فعلی به تعهدات خود عمل کرده باشد.

مستاجر خسارتی به ملک وارد نکرده باشد و موجب ضرر و زیان مالک نشده باشد.

اگر مالک قصد فروش رسمی ملک را داشته باشد. مستاجر باید ظرف مدت ۲ ماه ملک را تخلیه کند.

مستاجر سقف اجاره‌ای که بالاتر به آن اشاره شد را بپذیرد.

 




برچسب‌ها: ,