سرویس و نگهداری آسانسور

تا همین چند دهه پیش تعداد کمی از آپارتمان‌ها دارای آسانسور بودند و این وسیله تنها در برج‌ها و مجتمع‌های بزرگ وجود داشت.

در همان سالها، اخبار حوادثی پیرامون آسانسور در ساختمان‌ها به گوش می‌رسید به این دلیل بود که سرویس این وسیله در اولویت نبود و برای مدیریت ساختمان مانند امروز ضرورت نداشت. به دلیل ارتباط مستقیم آسانسور با جان افراد ایمنی، کارایی و کارکرد منظم آن بسیار حائز اهمیت است. طبق قوانین جدید تمامی ساختمان‌های بیش از 3 طبقه ملزم به تعبیه آسانسور هستند.

در گذشته بسیاری از حوادث به‌خاطر برخوردار نبودن آسانسورها از سرویس‌ و نگهداری مناسب به‌وجود می‌آمد. به همین دلیل قانونی مبنی بر اجباری شدن سرویس و نگهداری آسانسور وضع شد. ساکنین آپارتمان‌ها به این واقعیت واقف هستند که آسانسور باید از لحاظ فنی به صورت ماهیانه، توسط یک سرویسکار آسانسور حرفه‌ای مورد بازدید قرار بگیرد.

هماهنگی این چکاپ‌های ماهانه به عهده مدیر ساختمان یا هیات مدیره مجموعه است. برای پیدا کردن سرویسکار ماهانه و مورد اعتماد به راحتی میتوان با شرکتهای سرویس و نگهداری آسانسور قرارداد بست.

هر سیستمی بعد از نصب نیاز به نگهداری و سرویس دارد و منظور از سرویس صرفاً تعمیر نیست. یک آسانسور در عین اینکه عملکرد خوبی دارد اما به سرویس دوره‌ای به صورت ماهانه نیاز دارد.

سرویس دوره‌ای نه تنها موجب عملکرد بهتر دستگاه و ایمنی آن در حین کار خواهد شد، بلکه از هزینه‌های تعمیر در آینده بطور نسبی جلوگیری خواهد کرد.

در سرویس دوره‌ای آسانسور، در صورت خرابی یک قطعه و تعویض به موقع آن سایر قطعات آسیب نخواهند دید و سیستم دچار آسیب‌ کلی و از کارافتادگی نخواهد شد. سرویس و نگهداری آسانسور، بررسی قطعات و نظارت کلی بر عملکرد آن است.

مدیر ساختمان می‌تواند با هماهنگی هیات مدیره یک زمان برای سرویس دوره‌ای آسانسور در نظر بگیرد و آن را به ساکنین اعلام کند.

 

سرویس آسانسور

 

چرا باید سرویس آسانسور انجام شود؟

آسانسور دارای سیستم پیچیده‌ای بوده و از چند بخش تشکیل شده است.

چاهک، کابین و موتور هر یک اجزای تشکیل دهنده یک آسانسور هستند. هرکدام از این موارد باید به صورت جداگانه مورد بررسی و نظارت قرار بگیرند.

بسیاری از ساکنین هنوز هزینه سرویس و نگهداری آسانسور را یک کار غیرضروری می‌دانند و تنها زمان خرابی آسانسور برای تعمیر آن اقدام می‌کنند. اما همانطور که اشاره کردیم سرویس و نگهداری آسانسور به‌صرفه‌تر از تعمیرات آن است.

بطور مثال اگر سیم‌های آسانسور و یا سیم بکسل دچار مشکل شود به فلکه‌های کششی آسانسور هم آسیب میرسد. این مورد بسیار خطرناک بوده و ممکن است باعث پارگی سیم بکسل و سقوط آسانسور و صدمات مالی و جانی جبران ناپذیر شود.

 

سرویس دوره‌ای موتورخانه آسانسور

به طور کلی تمام وسایل مکانیکی‌ که به‌طور مستمر از آنها استفاده می‌کنیم مثل اتومبیل نیاز به سرویس و نگهداری دوره‌ای دارند.

مهمترین بخش سیستم آسانسور موتورخانه آن است. موتورخانه به نوعی قلب و هسته مرکزی سیستم محسوب شده و عملکرد صحیح آن بسیار مهم است.

سرویس و نگهداری موتورخانه آسانسور بیشترین میزان زمان و هزینه را به خود اختصاص می‌دهد که شامل موارد زیر است:

  • بازدید روغن الکتروموتور گیربکس و حصول اطمینان از عدم نشت و روغن‌ریزی
  • سرویس و بازدید فلکه‌های اصلی و هرزگرد و شیارهای فلکه‌ها
  • سرویس و بازدید مگنت ترمزها و تنظیم آن‌ها
  • سرویس و تنظیم کفشک‌ و لنت‌های ترمز
  • تمیزکردن دیسک ترمز
  • سرویس و بازدید از کوبلینگ‌های انکودر موتور
  • اطمینان از عدم براده‌ریزی فلکه الکتروموتور گیربکس و فلکه هرزگرد

با توجه به مواردی که گفته شد به طور یقین نمی‌توان انتظار داشت بدون بررسی‌های دقیق این پارامترها توسط متخصصین سیستم آسانسور منظم، بدون عیب و با طول‌عمر بالا به فعالیت ادامه دهد.

 

نگهداری و سرویس آسانسور

 

دلایل ایجاد نقص در سیستم آسانسور

  • تغییرات ناگهانی ولتاژ و قطع برق
  • استفاده بیشتر از ظرفیت تعریف‌شده آسانسورها
  • حمل لوازم منزل با آسانسورهای مخصوص مسافر
  • سرویس و تعمیرات توسط افراد غیر متخصص
  • فرسوده‌شدن تجهیزات
  • رگلاژ نبودن درب‌ها و ضربه و فشار
  • بروز مشکل در سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی

هرکدام از این موارد به تنهایی می‌تواند عملکرد کلی سیستم آسانسور را با مشکل مواجه کند. به طور مثال تغییرات ناگهانی ولتاژ برق و قطعی پی‌درپی آن باعث خرابی و از کارافتادگی تجهیزات آسانسور می‌شود. همچنین استفاده نا به‌جا و بیش از ظرفیت و توان آسانسور، خرابی و صرف هزینه‌های اضافه به دنبال خواهد داشت.

تمامی این موارد این نکته را یادآور می‌شود که سرویس و نگهداری آسانسور توسط یک شرکت معتبر می‌تواند هزینه‌های احتمالی مالی و جانی را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهد. در زیر به چند نمونه از شرکت‌های فعال در این زمینه اشاره می‌کنیم.

 

سرویس و نگهداری آسانسور شرکت الماس آسانسور

شرکت الماس آسانسور یکی از شرکت‌های معتبر و فعال در زمینه سرویس و نگهداری آسانسور است. این شرکت با داشتن برنامه ریزی دقیق و با استفاده از نیروهای مجرب و آموزش دیده آماده خدمت رسانی است.

خدمات سرویس و نگهداری این شرکت به صورت تخصصی و 24 ساعته انجام شده و ایمنی و ارتقا سرلوحه اصلی خدمات این شرکت محسوب میشود.

 

سرویس و نگهداری آقای آسانسور

شرکت آقای آسانسور با انعقاد قرارداد سرویس و نگهداری و بیمه کامل آسانسور با مدیران ساختمان، ماهیانه و به صورت زمان‌بندی‌شده، مبادرت به سرویس آسانسور بر اساس چک لیست ارائه شده سندیکای آسانسور و پله‌برقی ایران می‌نماید. این شرکت با کمک نیروهای متخصص خود بر اساس بالاترین استانداردها عهده‌دار انجام تمامی مراحل نصب، راه‌اندازی، سرویس و نگهداری است.

 

سرویس و نگهداری آسانسور آیتکس

خدمات شرکت آسانسور آیتکس شامل بازدید از کلیه قطعات مکانیکی و الکتریکی آسانسور می‌شود.

ایرادات احتمالی رفع شده و در هر بازدید ماهانه از آسانسور، سرویسکار مربوطه چک ‌لیست اقدامات انجام‌ شده را به اطلاع مدیریت ساختمان میرساند. پس از تائید و امضای مدیر ساختمان، چک لیست در سایت بارگذاری می‌شود. تمامی ساکنین ساختمان می‌توانند با ورود به وب‌سایت آیتکس و وارد شدن به صفحه اسناد فنی، این چک‌ لیست را مشاهده کنند.

سخن آخر

سرویس دوره‌ای منظم و اصولی آسانسور می‌تواند تا حدود زیادی از هزینه‌های سرسام‌آور تعمیرات بکاهد. همچنین با این کار از بروز حوادث خطرناک که بعضا جان اهالی ساختمان را تهدید می‌کند، تا حد زیادی جلوگیری می‌شود.




برچسب‌ها: ,