خانه‌های هوشمند در آینده نه چندان دور | سازه های برتر

درباره خانه­ های هوشمند چه می­دانید؟ پیشرفت در زمینه هوشمندسازی ابزارها و وسایلی که روزانه با آن سروکار داریم بسیار با سرعت در حال انجام است. شرکت‌های مختلفی وارد یک مسابقه فناوری شده‌اند تا محصولات خود را سریعتر وارد بازار هوشمندسازی کنند.

یکی از این ابزارها همین گوشی‌های موبایلی است که از آن استفاده می‌کنیم. روز به روز بر تکنولوژی‌های این وسیله ارتباطی و کوچک افزوده میشود. تلویزیون‌های هوشمند هم چندسالی است که جزو اصلی وسایل خانه و مجهز به امکانات بسیار زیادی مانند اتصال به اینترنت و دوربین‌های مداربسته خانه شده‌اند. به قدر پیشرفت‌ها در این زمینه سریع اتفاق افتاد، که قابل باور نیست تا همین چند سال پیش در خانه‌های بسیاری از ما تلویزیون‌های جعبه‌ای وجود داشته است.

جاروبرقی‌های هوشمند و رباتیک هم یکی دیگر از وسایل خانه هستند که استقبال از آنها در حال افزایش است و خانواده‌ها ترجیح میدهند به جای اینکه چند ساعت از وقت خود را روزانه صرف کشیدن جاروبرقی و نظافت خانه کنند، این وظیفه را به جاروبرقی‌های هوشمند بسپارند و به انجام بقیه امور رسیدگی کنند.

با گذشت سال‌ها این تکنولوژی و هوشمندسازی از وسایل، به محل زندگی و کار نیز گسترش پیدا کرد و امروزه شاهد افزایش تعداد و استقبال زیاد مردم از خانه‌های هوشمند هستیم. برای مطالعه این مقاله با مجله مانیار همراه باشید.

ویژگی‌های خانههای هوشمند

تصور کنید در خانه‌ای زندگی می‌کنید که تمامی وسایل آن هوشمند هستند و برای بسیاری از مسائل نیازی به دخالت انسان نیست.

در خانه‌های هوشمند تمامی موارد مانند تنظیم دما، کنترل نور، تهویه هوا و… متناسب با نیاز خانواده و ساکنین آن تغییر میکند. همه چیز از راه دور تحت کنترل شما خواهد بود و به طبع در این خانه‌ها رفاه و آرامش بیشتری خواهید داشت.

اگر تصور شما از خانه‌های هوشمند چیزی است که در فیلم‌های علمی و تخیلی هالیوودی دیده‌اید. باید بدانید که در آینده‌ای نه چندان دور تمامی خانه‌ها شبیه آنچه که شما در این فیلم‌ها دیده‌اید خواهند شد.

 

ویژگی‌های خانه های هوشمند

 

مشخصات یک خانه هوشمند

تمامی اجزا و وسایل یک خانه هوشمند توسط یک سیستم مرکزی یکپارچه سازی می‌شوند. سیستم یکپارچه به صورت دائمی به اینترنت متصل است و شما از هر کجای دنیا می‌توانید خانه هوشمند خود را فقط با اتصال گوشی موبایل خود به اینترنت کنترل کنید. بخش‌های مختلف خانه به سادگی قابل برنامه ریزی هستند و شما می‌توانید با برنامه‌های از پیش تعیین شده توسط سیستم مرکزی، خانه خود را تحت نظارت و کنترل داشته باشید.

کنترل کننده مرکزی که در واقع قلب سیستم هوشمند خانه شماست، تمامی اجزاء خانه را با هم مرتبط، هماهنگ و کنترل میکند.

امنیت در خانه‌های هوشمند

ترکیب نظارت و امنیت یکی از مهمترین ویژگی‌های خانه‌ های هوشمند است. اتوماسیون خانگی در خانه‌های هوشمند به این شکل عمل میکنند که می‌تواند آشکارسازهای حرکتی، دوربین‌های نظارتی، قفل درب‌های اتوماتیک و سایر امکانات امنیتی ملموس در خانه شما را به هم متصل کند و این امکان را به شما بدهد که تمام آنها را از طریق دستگاه تلفن همراه خود قبل از مسافرت یا رفتن به محل کار فعال کنید، در زمان خالی بودن خانه به آنها دسترسی و نظارت داشته باشید و یا زمان خاموش و روشن شدن هشدارها را تنظیم کنید.

 

مشخصات یک خانه هوشمند

 

بهره‌ وری انرژی در خانه‌های هوشمند

صرفه جویی در مصرف انرژی در خانه‌های هوشمند یکی دیگر از مهمترین قابلیت‌های این خانه‌هاست. سرمایش و گرمایش در این خانه‌ها به راحتی قابل کنترل است. به عنوان مثال شما می‌توانید با یک ترموستات هوشمند، که قابل برنامه‌ریزی است و تنظیمات درجه حرارت را در حافظه خود ذخیره میکند، کنترل دقیق‌تری بر روی حرارت و برودت خانه خود داشته باشید.

همچنین میتوان برای چراغ‌ها و لامپ‌ها تنظیمات خاصی تعریف کرد تا از حالت صبح به حالت بعد از ظهر و حالت شب بر اساس میزان نور روز تغییر کنند. مثلا چراغ‌ها در طول روز خاموش شده و در شب روشن شوند؛ شما همچنین به سادگی می‌توانید میزان مصرف انرژی خود را در طول روز مانیتور و بررسی کنید. اتوماسیون خانگی در خانه‌ های هوشمند جای هیچ نگرانی در مورد چگونگی صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن برای شما باقی نمی‌گذارد.

امکانات دیگر خانه‌های هوشمند چیست؟

علاوه بر مواردی که به آن اشاره شد امکانات دیگری هم در خانه‌ های هوشمند وجود دارد از جمله:

  • قفل هوشمند درب ورودی
  • پرده و کرکره هوشمند
  • سیستم صوتی هوشمند
  • پریزهای هوشمند
  • سیستم دزدگیر فوق حرفه‌ای هوشمند

 

امکانات خانه های هوشمند

 

ویژگی‌های استفاده از سیستم‌های هوشمند برای آپارتمان‌ها

استفاده از برخی امکانات هوشمند برای آپارتمان‌ها می‌تواند زندگی راحت‌تر و آسوده‌تری را برای ساکنین فراهم کند. ازجمله این امکانات میتوان به:

  • هوشمند سازی پارکینگ جهت نظارت بر ورود و خروج ساکنین و مهمان‌ها
  • نظارت بر روشنایی مشاعات مانند راهروها، ورودی‌ها، لابی، روف گاردن، استخر و…
  • هوشمندسازی موتورخانه و تاسیسات برودتی و حرارتی و…
  • هوشمند سازی سیستم مدیریت آپارتمان
نتایج حاصل از هوشمند سازی خانه چیست؟
  • بالا رفتن سطح امنیت
  • صرفه جویی در انرژی
  • بالا رفتن سطح رفاه و آسایش
  • افزایش عمر تجهیزات
  • صرفه جوی در زمان و وقت

 

جمع بندی

شاید در حال حاضر تجهیز یک خانه با امکانات هوشمند هزینه بسیار بالایی داشته باشد. اما در آینده ­ای نه چندان دور تمامی خانه­ ها هوشمند و اسمارت خواهند شد. یک خانه هوشمند یک خانه زنده است که تمامی اجزای آن در ارتباط با یکدیگر و تحت نظارت صاحبان خانه هستند.




برچسب‌ها: ,