چیدمان آشپزخانه‌ کوچک | چند ایده کاربردی

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های هر خانه‌ای آشپزخانه‌ی آن است. از حق نگذریم بعد از کانون گرم خانه و خانواده، گرم‌ترین بخش زندگی و خانه آشپزخانه محسوب می‌شود. آشپزخانه تنها محیطی برای پخت و پز نیست. عشق در این مکان جریان دارد و حس خوب خانه و خانواده در آن موج می‌زند. بگذریم بحث امروز مجله مانیار ارتباطی به آشپزخانه و حالات روانشناسی آن ندارد. باتوجه به افزایش خانه و خانواده‌ها به خصوص در شهرهای بزرگ، طبیعی است که خانه‌ها کوچک‌تر شوند. خانه‌های کوچک‌تر به معنی اتاق‌های کم‌جا‌تر، فضای کلی جمع‌وجورتر و آشپزخانه‌ی کوچک‌تر هستند. از این رو بحث چیدمان و دکوراسیون کمی تغییر می‌کند. با ما همراه باشید تا چند ترفند برای چیدمان آشپزخانه‌ کوچک را بایکدیگر مرور کنیم.

چیدمان آشپزخانه‌ کوچک

چیدمان آشپزخانه‌ کوچک به لحاظ معماری

 

چیدمان آشپزخانه‌ کوچک مانند هر کار دیگری فوت و فن خاص خود را دارد. در برخی موارد مربوط به سلیقه شده و در بعضی موارد پای علم و معماری به میان می‌آید. معماری آشپزخانه یکی از ارکان اصلی چیدمان آشپزخانه‌ کوچک محسوب می‌شود. چراکه با اینکار می‌توانید یک فضای کلی را ترسیم کنید و بقیه‌ی فاکتورهای طراحی را دور آن بچینید. به طور کلی یک آشپزخانه‌ی مدرن باید مجهز به مثلث اصلی باشد. منظور از مثلث خطوط فرضی هستند که یخچال، گاز و سینک را به یکدیگر متصل می‌کنند.

 

باتوجه به اندازه‌ی کوچک آشپزخانه‌های امروزی همیشه نمی‌توان این مثلث را در طراحی پیاده کرد. اما خوب تاحدودی می‌توان از آن در چیدمان آشپزخانه‌ کوچک بهره گرفت. از جمله چیدمان‌های آشپزخانه با پشتوانه معماری می‌توان به آشپزخانه‌ی راهرویی یا گالری، جزیره‌ای، Uشکل و Lشکل اشاره کرد. در مدل گالری سه راس اصلی مثلث در یک راستا قرار دارند. آشپزخانه‌ی جزیره‌ای معمولا بزرگتر بوده و گاز و یخچال روبه‌روی هم قرار می‌گیرند.

معماری آشپزخانه

چیدمان آشپزخانه‌ کوچک با گیاهان

 

از جمله کلیشه‌ای‌ترین و البته بهترین انتخاب‌ها در طراحی طبق معمول بهره‌مندی از گیاهان است. محیط آشپزخانه نیز مستثنی نبوده و چیدمان آشپزخانه‌ کوچک با کمک گیاهان حال و هوایی تازه به آن می‌بخشد. چراکه شما باید در وهله‌ی اول به گونه‌ای خلا کمبود فضا را پر کرده و حس تنگ و خفه بودن را از آن بگیرید. استفاده از گلدان‌ها در کنار پنجره و اطراف آشپزخانه ایده‌ی مناسبی بوده و حتی می‌توانید برخی سبزی‌های خوراکی را در آنها بکارید.

 

چیدمان آشپزخانه‌ کوچک با وسایل

 

از آنجایی که آشپزخانه‌ی ما کوچک است درنتیجه باید سعی کنیم وسایل و ابزارهای مربوط را به بهترین شکل ممکن بچینیم. در صورت عدم رعایت این نکته تصویر کلی آشپزخانه چیزی جز یک مکان شلخته و درهم نخواهد بود. هرچه آشپزخانه شلوغ‌تر باشد مسلما کوچک‌تر به نظر می‌رسد. برای چیدمان آشپزخانه‌ کوچک باید سلیقه‌ی زیادی به خرج داد. وسایل اضافی باید حذف شده یا به مکان دیگری منتقل شوند. وسایلی مانند ماشین لباسشوئی و ظرفشوئی مناسب هر آشپزخانه‌ای نیستند.

 

کابینت‌ها و کشوها باید مرتب چیده شوند و ترجیحا از جداکننده‌ها استفاده کنید. با اینکار وسایل اضافی از روی اپن و کانتر آشپزخانه حذف می‌شوند. استفاده از میز و صندلی در آشپزخانه‌های کوچک چندان توصیه نمی‌شود ولی خوب نمی‌توان از زیبایی‌ آنها صرف نظر کرد. پیشنهاد می‌کنیم از صندلی‌های جمع و جور و مینیمال استفاده کنید. اگر قصد صرف هزینه دارید، بد نیست پولی برای جزیره یا میز مخفی در آشپزخانه در نظر بگیرید.

کابنیت‌ها و قفسه‌ها

 

فرقی نمی‌کند در حال چیدمان آشپزخانه‌ کوچک باشید یا بزرگ، کابینت یکی از بخش‌های اصلی است. پیشنهاد می‌کنیم اگر سقف بلندی دارید، کابینت‌ها را تا بالا ادامه دهید. می‌توانید برخی درها را شیشه‌ای یا آینه‌ای کنید. کابینت در شیشه‌ای به فضا عمق می‌بخشد و در آینه‌ای سبب بازتاب بیشتر نور می‌شود. فراموش نکنید که اگر از تکنیک شیشه استفاده کردید حتما باید با وسواس بیشتری وسایل داخل کابینت را بچینید.

 

بسیاری توصیه می‌کنند که کابینت‌های خود را سفید کنید. اینکار سبب دلباز شدن فضا می‌شود. فقط توجه داشته باشید که باید حتما کمی رنگ متضاد نیز در آن به کار ببرید. همچنین رنگ تمام سفید به خوبی لکه‌های چربی را جذب می‌کند در نتیجه برای حوالی گاز پوشش دیگری در نظر بگیرید. برای مثال کاشی‌های ماکسیمال انتخاب خوبی هستند.

قفسه و کابینت

نورپردازی و رنگ‌آمیزی

 

دو فاکتور آخر و البته اصلی در چیدمان آشپزخانه‌ کوچک نور و رنگ هستند. این دو مورد می‌توانند آشپزخانه‌ی شما را از محیطی دلگیر به یک فضای دوستانه تبدیل کنند. پس قدرت آنها را دست‌کم نگیرید. انتخاب اول برای نورپردازی همیشه نور طبیعی است. اگر پنجره‌ای در آشپزخانه دارید به هیچ عنوان آن را کور نکرده و پرده‌ی زخیم به آن آویزان نکنید. چنانچه پنجره ندارید اصلا نگران نباشید، نورپردازی درست در چیدمان آشپزخانه‌ کوچک تا حد زیادی این کمبود را جبران خواهد کرد.

 

برای زیر کابینت‌ها و دور سقف منابع نوری شلنگی یا LED در نظر بگیرید. علاوه بر آن استفاده از یک منبع نور اصلی ( ترجیحا متمرکز و زننده نباشد ) به شدت توصیه می‌شود. برای رنگ آشپزخانه درست مانند کابینت‌ها طیف‌های روشن گزینه‌ی خوبی هستند. البته که نمی‌توان از قدرت رنگ‌هایی نظیر سیاه، متالیک، نوک‌مدادی، سفید، طلایی و قهوه‌ای روشن گذشت. نکته‌ای که حائز اهمیت این است که شما باید در عین ایجاد تضاد رنگی، یک هارمونی به وجود آورید. هارمونی رنگی بین کف آشپزخانه، دیوارها، کابینت و وسایل در نهایت یک محیط سرزنده از آشپزخانه می‌سازد.

جمع‌بندی

 

چیدمان آشپزخانه‌ کوچک یکی از لذت‌بخش‌ترین امور خانه محسوب می‌شود. چراکه باید نهایت خلاقیت را برای استفاده از حداکثر پتانسیل آشپزخانه را به کار گرفت. اما اگر علاقه‌ای به اینکار ندارید، پیشنهاد می‌کنیم آن را به حال خود رها نکرده و از یک تیم طراحی کمک بگیرید. مطمئن باشید نتیجه‌ی نهایی دلچسب‌تر از آن چیزی خواهد شد که فکرش را می‌کردید.




برچسب‌ها: