طراحی بالکن | چگونه گوشه‌ای دنج بسازیم؟

همیشه همه‌چیز آنطور که ما می‌خواهیم پیش نمی‌رود. گاهی در طول روز آنقدر خسته می‌شویم که هیچ چیز حالمان را خوب نمی‌کند. هیچ چیز جز یک گوشه‌ی امن و آرام میان شلوغی این شهر که راحت برای خود بنشینیم و جرعه‌ای چای بنوشیم. این گوشه‌ی امن برای هر کسی متفاوت است. برای شخصی یکی از کافه‌های خلوت مرکز شهر و برای دیگری یک صندلی در جایی از خانه قلمداد می‌شود. امروز در مجله‌ی مانیار قصد داریم در مورد یک گوشه‌ی امن و جذاب در خانه صحبت کنیم. بالکن، قسمتی از خانه با اندازه‌های مختلف که با کمی وقت و حوصله به گوشه‌ای دنج تبدیل می‌شود. با ما همراه باشید تا گپ‌و‌گفتی درخصوص طراحی بالکن داشته باشیم.

 

طراحی بالکن

 

چرا طراحی بالکن مهم است؟

 

در دنیایی زندگی می‌کنیم که در پایان روز زندگی‌هایمان به چند متر آپارتمان ختم می‌شود. پس باید راهی برای گریز از این تکرار و آشفتگی پیدا کنیم. قبل از گسترش آپارتمان نشینی و ساخت برج‌های بزرگ، خانه‌های شهر همگی ملک‌های شخصی بودند که حیاط و ایوان داشتند. ساکنین حیاط و ایوان خود را گل‌کاری می‌کردند و ساعاتی را به استراحت در این فضا اختصاص می‌دادند. اما با افزایش جمعیت و رشد شهرسازی، حیاط خلوت‌ها جای خود را به بالکن‌های کوچک و بزرگ آپارتمانی دادند. با کوچک‌تر شدن بالکن‌ها دیگر کمتر کسی به فکر استفاده از این موهبت افتاد.

طراحی بالکن و ساخت یک محیط متفاوت از خانه شاید کمی دشوار به نظر برسد ولی مطمئنا به امتحان آن می‌ارزد. فضایی را تصور کنید که پس از یک روز کاری به خانه برمی‌گردید و با کتاب و نوشیدنی، مدتی را در بالکن سپری می‌کنید. حتی فکر کردن به طراحی بالکن برای آپارتمان و ساخت یک فضای امن نیز لذت‌بخش است. البته این تنها یکی از راه‌های استفاده از بالکن و طراحی یک تراس خوب است. در ادامه چند راهکار در اختیارتان قرار می‌دهیم تا نزدیک‌ترین طراحی و دیزاین به سلیقه‌ی خود را پیدا و انتخاب کنید.

 

چند ایده برای طراحی بالکن

 

قطعا موضوع طراحی و دکوراسیون یک امر کاملا شخصی است. طراحی بالکن و وسایل استفاده شده باید کاملا مطابق علاقه و سلیقه‌ی شما باشد تا حسی را که باید منتقل کند. اما در این بین برخی نکات وجود دارند که فارغ از هر سلیقه‌ای سبب زیباتر شدن خانه یا بالکن می‌شوند. ایده‌هایی که می‌توان آنها را به مرور زمان با هزینه‌های اندک اجرایی کرد.

 

از نورپردازی بالکن غافل نشوید

 

یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی بالکن نورپردازی است. شما می‌توانید به وسیله‌ی یک نورپردازی خوب، جان و روحی تازه به فضای بالکن ببخشید. ایجاد یک فضای عاشقانه، آرامش‌بخش و … در مرحله‌ی اول به نورپردازی وابسته است. سعی کنید نورپردازی بالکن کمی خلاقانه‌تر از داخل خانه باشد. ریسه گزینه‌ی مناسبی برای استفاده روی نرده‌ها و دیوار است. لامپ‌های شلنگی LED را می‌توان در زیر نرده و دور سقف کار کرد. از جذاب‌ترین گزینه‌ها لامپ‌های ادیسونی محسوب می‌شوند که می‌توانید آنها را از سقف آویزان کنید. اگر بالکنتان فضای کافی دارد توصیه می‌کنیم یک آباژور مینیمال نیز در نظر داشته باشید.

 

از نورپردازی بالکن غافل نشوید

 

فضاسازی با گیاهان

 

به سبب زندگی شهرنشینی، اکثر ما در طلب تماشای چند شاخه گل و رنگ سبز گیاهان در طول روز هستیم. چه بهتر که این محیط را در خانه‌ی خود فراهم کنیم. اگر تراس بزرگی دارید در طراحی بالکن گل‌کاری یا حتی یک باغچه‌ی کوچ را فراموش نکنید. در غیراینصورت باکس‌های گل و گیاه گزینههای پرطرفدار زیبایی هستند. شما می‌توانید برخی را از نرده یا سقف آویزان کنید. یکی از انواع طراحی جالب ساخت یک دکوری برای قرار دادن گلدان‌ها است. مطمئنا به هنگام طراحی فضای سبز بالکن، سلیقه‌تان به کمک شما می‌آید.

 

فضاسازی با گیاهان

 

طراحی بالکن بدون میز و صندلی نمیشود

 

همه‌ی اینکارها و طراحی بالکن برای آن است که مدتی را در تراس بنشینیم و استراحت کنیم. این مورد تا حد زیادی به اندازه‌ی بالکن بستگی دارد. باید با پیدا کردن راهی خلاقانه، فضایی برای نشستن بسازید. در بالکن‌های کوچ می‌توان خیلی ساده پیش رفت. از صندلی‌های بالشتی یا تاشو استفاده کنید. میزهایی بخرید که از نرده‌ها آویزان شوند. اگر بالکن بزرگتری دارید به فکر کاناپه یا حتی یک تاپ دونفره باشید. این همان فضایی است که می‌توانید خود و شریک زندگیتان را به یک شام خوش عطر و بو دعوت کنید. طراحی بالکن خانه به شما کمک می‌کند تا کتابخانه‌ای شخصی و متفاوت بسازید.

 

طراحی بالکن بدون میز و صندلی نمی‌شود

 

کف بالکن تاثیرگذار است

 

یکی از اولین مواردی که به هنگام ورود به یک مکان تازه به آن توجه می‌کنیم کف زمین است. کف زمین قدرت بالایی در انتقال حس مثبت دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر طراحی بالکن برایتان جذاب شده و قصد دارید هزینه‌ای را برای اینکار در نظر بگیرید، کف تراس را فراموش نکنید. گزینه‌هایی نظیر چمن مصنوعی، ترمووود و کفپوش جذاب هستند. ترموود نوعی کفپوش چوبی بوده که علاوه بر انتقال یک حس طبیعی، تاثیر خوبی بر روی گرمای کف دارد. چمن مصنوعی را باید باتوجه به طراحی بالکن انتخاب کنید. چراکه شاید سلیقه‌ی شما اصلا به این سمت حرکت نکرده باشد و فضای مینیمال را ترجیح بدهید.

 

کف بالکن تاثیرگذار است

 

رنگ و نرده را جور کنید

 

نمی‌توان در طراحی بالکن گوشه‌ای را تغییر داد و بخشی را به حال خود رها کرد. هر قدمی که در طراحی بالکن برمی‌دارید مهم بوده و تاثیر زیادی در زیبایی دارد. اگر بالکنتان رنگ و روی خوبی ندارد بد نیست آن را رنگ کنید. صرف هزینه‌ی بیشتر در این مورد کمک می‌کند تا دیوارکوب را نیز در نظر بگیرید. از آنجایی که قرار است از بالکن به عنوان یک اتاق متفاوت استفاده کنید، نرده‌ها نیز باید بررسی شوند. پس از مطمئن شدن از امنیت نرده‌ها، آنها را رنگ کرده و با پیچک یا ریسه تزئین کنید.

 

رنگ و نرده را جور کنید

 

حرف آخر …

 

در طول روز آنقدر زحمت می‌کشید که بدون شک سزاوار یک لیوان چای و یک صحبت آرامش‌بخش در بالکن هستید. فضایی که با جان و دل برای دل خودتان تزئین کرده‌اید. اگر از موهبت یک تراس مناسب و کارآمد در آپارتمان خود برخوردار هستید، همین حالا شروع به طراحی بالکن کنید.




برچسب‌ها: , , , ,