مشاعات آپارتمان | قوانین استفاده از مشاعات ساختمان

در فرهنگ امروز، آپارتمان‌نشینی دربردارنده‌ی مجموعه‌ای از مزایا و معایب است. چراکه آپارتمان‌نشینی درست به مانند یک جامعه کوچک بوده که هر یک از افراد حاضر در آن نقشی در مدیریت ساختمان ایفا کرده و در روند تصمیم‌گیری تاثیرگذار هستند. باوجود همه‌ی این مسائل همیشه مشکلاتی وجود دارد که سبب اختلاف بین ساکنین ساختمان و آپارتمان می‌شوند. از عمده مشکلاتی که معمولا آپارتمان نشینان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بحث مشاعات ساختمان است. با مجله مانیار همراه باشید تا قوانین مشاعات در آپارتمان را برایتان شرح دهیم.

 

قوانین مشاعات آپارتمان

 

مشاعات آپارتمان

 

زندگی چندین خانواده در یک ساختمان را آپارتمان‌نشینی می‌گویند. در هر ساختمان دو بخش اصلی وجود دارد. نخست مشاعات آپارتمان و دوم بخش‌های اختصاصی که در سند مالکین ذکر می‌شود. در فرهنگ آپارتمان نشینی مشاعات متعلق به کلیه اعضا بوده و هیچکس حق ندارد خود را مالک آن بداند. بر اساس تعریفی کلی که در ماده ۲ قوانین تملک آپارتمان‌ها آمده است، هر قسمت از آپارتمان را که در سند، مالکی برای آن عنوان نشده و همه ساکنین به طور مشترک از آن استفاده می‌کنند، مشاعات ساختمان می‌نامند.

مشاعات ساختمان عبارتند از: پارکینگ، راهرو، پله‌ها، حیاط و حیاط خلوت، کلیه تاسیسات، پشت‌بام و … که باتوجه به نوع ساختمان متفاوت هستند. برای مشاعات آپارتمان قوانین مجزایی تعریف شده که کلیه ساکنین باید به آن احترام گذاشته و از آن پیروی کنند. در غیراینصورت ساکنین و مدیر ساختمان می‌توانند از طریق مراجع قانونی از فرد خاطی شکایت کنند.

 

قوانین مشاعات آپارتمان

 

بسیاری از مشکلاتی که هنگام آپارتمان‌نشینی رخ می‌دهند به دلیل عدم آگاهی هستند. عدم آگاهی از قوانین مربوطه و رفتار درستی که نسبت به مشکلات پیش‌آمده باید نشان داد. در زیر مجموعه قوانین مشاعات آپارتمان لیست شده تا با مطالعه آنها از درگیری‌ها و مشکلات پیش‌روی ساکنین جلوگیری کنیم.

  1. ساکنین آپارتمان به هیچ عنوان اجازه ندارند مشاعات آپارتمان را اشغال کرده و یا در اختیار شخص غریبه قرار دهند. این اتفاق تنها در صورتی امکان‌پذیر است که دیگر ساکنین ساختمان تایید خود را اعلام کرده باشند.
  2. استفاده از مشاعات آپارتمان باید در حد منطقی باشد. برای مثال هر یک از ساکنین اجازه دارند از جاکفشی استفاده کرده و یا گلدان کوچکی در راهرو یا حیاط قرار دهند. ولی اگر سبب مزاحمت همسایه‌ها بود و مانع حرکت آنها می‌شد باید وسایل خود را جمع‌آوری کنند.
  3. تغییر در نقشه‌ی ساختمان بدون هماهنگی ساکنین خلاف قوانین مشاعات ساختمان است.
  4. ساکنین باید از پارکینگ تعیین شده برای خود استفاده کنند. نباید با پارک در مکان اشتباه مزاحم رفت‌و‌آمد دیگر همسایه‌ها بشوند.
  5. از قوانین مشاعات آپارتمان می‌توان به حفظ نظافت اشاره کرد. هر یک از ساکنین باید نسبت به حفظ مشاعات خود کوشا باشند.
  6. ساکنین باید از عواملی که سبب آزار و اذیت همسایه‌ها می‌شوند جلوگیری کنند. برای مثال تعمیرات ماشین، برهم زدن نظم ساختمان، نگهداری از حیوانات خانگی و … درصورت مزاحمت خلاف قانون محسوب می‌شوند.
  7. رعایت نظم عمومی از جمله اصلی‌ترین موارد قوانین مشاعات آپارتمان است. برای مثال درصورت برگزاری مهمانی‌های بزرگ با همسایه‌های خود هماهنگ کنید. ترجیحا بعد از ساعت 12 خاموشی اعلام شود.
  8. چنانچه اسباب‌کشی و بنایی در پیش دارید باید برخی مسائل را رعایت کنید. به هیچ عنوان نباید از آسانسور به عنوان باربر استفاده کنید. درصورت کثیف کردن مشاعات آپارتمان هنگام بنایی، مسئولیت تمیز کردن آن‌را برعهده دارید.

قوانین استفاده از پارکینگ

 

پارکینگ نیز یکی دیگر از آن بخش‌هایی است که معمولا همسایه‌‌ها را بایکدیگر درگیر می‌کند. البته باید این نکته را نیز ذکر کنیم که در سند خانه ذکر نحوه تقسیم پارکینگ به خوبی ذکر می‌شود. معمولا پارکینگ را به دو روش تحت مالکیت ساکنین درمی‌آورند. روش اول درست مانند مالکیت انباری بوده و بخش مشخصی برای ساکن درنظر گرفته می‌شود. روش دوم پارکینگ را جزو مشاعات آپارتمان قرار می‌دهند و در طی قراردادی میزان استفاده‌ی هر یک از ساکنین را مشخص می‌کنند. با این همه لیستی از قوانین کلی وجود دارند که عبارتند از:

  1. تنها مالک پارکینگ اجازه دارد در بخش مشخص شده پارک کند.
  2. ساکنین نباید با پارک خودروی خود در مشاعات آپارتمان برای دیگران مزاحمت ایجاد کنند.
  3. برگزاری مهمانی و مجالس در پارکینگ تنها با تایید ساکنین و مدیر ساختمان امکان پذیر است. چنانچه حین برگزاری خسارتی به آپارتمان وارد شود، فرد بانی باید مبلغی معادل چهار ماه شارژ ساختمان را پرداخت کند.
  4. استفاده از پارکینگ دیگر همسایه‌ها ممنوع است. چنانچه قصد چنین کاری را دارید حتما پیش از آن با صاحب پارکینگ هماهنگ کنید. اگر فردی بدون اجازه شما در پارکینگتان پارک کرد و به تذکرتان نیز اعتنایی نکرد، می‌توانید از او شکایت کنید.

قوانین مشاعات آپارتمان و استفاده از حیاط

 

حیاط ساختمان نیز بخشی از مشاعات آپارتمان محسوب می‌شود. هیچکدام از همسایه‌ها اجازه ندارند تا حیاط را اشغال کرده و یا آن را کثیف کنند. همچنین پیش از برگزاری مهمانی باید با کلیه همسایه‌ها هماهنگ کرده و رضایت آن‌ها را جلب کنند. معمولا حیاط آپارتمان‌ها به دو شکل ساخته می‌شوند.

  1. حیاط و در اصلی یکی بوده و کلیه همسایه‌ها به آن دسترسی دارند.
  2. دسترسی به حیاط پشتی تنها از طریق واحد اول امکان‌پذیر است.

در هر دو مورد همسایه‌ها اجازه ندارند بدون هماهنگی تغییری در شکل و شمایل حیاط ایجاد کنند. درضمن درصورت وجود مورد دوم نباید حیاط را با وسایل شخصی و یا حتی زباله‌های خود پر کنند.

قوانین استفاده از پشت‌بام

 

پشت‌بام نیز در لیست مشاعات آپارتمان قرار می‌گیرد. معمولا طبقه‌ی آخر خود را مالک پشت‌بام می‌داند. در مقابل طبقات اول و دوم هیچ حس مالکیتی به این قسمت ندارند. در هر دو مورد طرفیت در حال اشتباه کردن هستند. چراکه طبقات اول و دوم نیز در پشت‌بام سهم داشته و باید شارژ آن را پرداخت کنند. طبقه‌ی آخر نیز نباید با پشت‌بام به عنوان بخشی اختصاصی رفتار کند و کار‌ها و مهمانی‌های خود را به پشت‌بام منتقل کند.

 

هزینه تعمیرات مشاعات

 

کلیه همسایه‌ها باید در خرج و مخارج آپارتمان شرکت کنند. بر طبق توافقاتی که پیش از تنظیم سند و شارژ ساختمان صورت می‌گیرد، مبلغ پرداختی هر واحد نیز مشخص می‌شود. در قوانین پرداخت شارژ ساختمان و هزینه‌های مازاد اعم از تعمیرات آسانسور و … صراحتا ذکر شده که کلیه همسایه‌ها باید مشارکت داشته باشند. برای مثال چه واحدی خالی باشد و چه پر، صاحب آن باید مبلغ شارژ و تعمیرات را پرداخت کند. در بعضی موارد شاهد اعتراض ساکن طبقه اول به هزینه تعمیرات آسانسور هستیم. ولی طبق ماده 4 قانون تملک آپارتمان‌ها کلیه ساکنین باید هزینه‌های ساختمان را تقسیم کنند.

 

درآخر …

 

سالانه شکایات بسیاری درخصوص بحث و جدل‌های ساکنین بر سر مشاعات آپارتمان ثبت می‌شوند. متاسفانه چنین مسئله‌ای آن هم در این برهه زمانی کمی عجیب به نظر می‌رسد. پس چه بهتر که هر یک از ما با قوانین مشاعات آپارتمان آشنایی نسبی داشته باشیم و تا جای امکان مسائل و سوء‌تفاهمات را  در کمال صلح و آرامش حل کنیم.

 

 




برچسب‌ها: ,