درباره شارژ ساختمان بیشتر بدانید

خیلی از ما ساکن آپارتمان هستیم و برای رفع و رجوع هزینه‌های ساختمان مبلغی را تحت عنوان شارژ‌ ساختمان پرداخت می کنیم. این مبلغ به صورت ماهانه به مدیر ساختمان پرداخت می‌شود و او به نمایندگی از همه ساکنین، این مبلغ را برای هزینه‌های ساختمان مانند قبوض مشترک، نظافت، تعمیرات آسانسور، درها، روشنایی و .. خرج می‌کند.

اگر ساکن یا مدیر ساختمان هستید خوب است که کمی درباره شارژ‌ ساختمان، محاسبه چگونگی آن و قوانین پرداخت آن بیشتر بدانید. در این پست مانیار ما به بسیاری از سوالات احتمالی شما درباره شارژ ‌ساختمان پاسخ خواهیم داد.

شارژ ساختمان چیست؟

شارژ ساختمان شامل هزینه‎هایی است که برای حفظ و نگهداری بخش‌های مشترک و مشاع آپارتمان از سوی ساکنین پرداخت می‌شود. ممکن است قسمت‌هایی از ساختمان اصلا مورد استفاده برخی از همسایگان قرار نگیرد، اما این دلیلی برای عدم پرداخت شارژ نمی‌شود و هم مالکان خانه و هم مستاجران لازم است مبلغ تعیین شده برای شارژ را پرداخت کنند.

این موضوع بر اساس قوانین وصول شارژ ساختمان در “قانون تملک آپارتمان‌ها” که در سال ۱۳۴۳ به تصویب رسیده، در نظر گرفته می‌شود و باید به مدیر مجتمع پرداخت شود.

انواع هزینه‌های ساختمان

در آپارتمان‌ها دو نوع هزینه وجود دارد: هزینه‌های نسبی و هزینه‌های ثابت.

هزینه‌های نسبی به هزینه‌هایی گفته می‌شود که برای تعمیر و نگهداری بخش‌هایی از ساختمان مصرف می‌شود، مانند هزینه آب، برق، گاز مشاع، ایزوگام، انواع بیمه‌های مربوط به ساختمان و… این هزینه‌ها براساس متراژ، تعداد نفرات و حتی تعداد پارکینگ برای هر واحد محاسبه می‌شوند.

هزینه‌های ثابت هزینه‌هایی هستند که ربطی به خود فیزیک ساختمان ندارند، این هزینه‌ها مربوط به نگهبانی، سرایداری، باغبانی و هر نوع هزینه‌ای است که به یک‌باره به ساختمان تحمیل می‌شود، است. نحوه تقسیم این هزینه‌ها ربطی به مساحت واحدها ندارد و معمولا به صورت یکسان بین همه واحدها تقسیم می‌شود.

روش‌های محاسبه شارژ ساختمان

نحوه‌ی تقسیم هزینه‌ها و محاسبه شارژ بسته به تصمیم مالکین واحدهای ساختمان تعیین می‌شود. برای این محاسبه، روش‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها نیز فرمولی متفاوت دارند. در ادامه معروف‌ترین و مطرح‌ترین این روش‌ها همراه با چگونگی محاسبه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • شارژ ثابت

در این مدل شارژ برای تمامی واحدها و به صورت یکسان یک عدد ثابت برای شارژ هر واحد در نظر گرفته می‌شود. مثلا تمامی واحدها، هر واحد 50 هزار تومان شارژ پرداخت می‌کنند. این مدل شارژ دارای حداقل پیچیدگی محاسباتی است و برای مجتمع‌های مسکونی، تجاری و اداری که دارای واحدهایی با متراژ یکسان هستند، مناسب است.

  • شارژ واحدی

این مدل شارژ براساس تعداد واحدهای ساختمان محاسبه می‌شود و برای مجتمع‌های مسکونی، تجاری و اداری که دارای واحدهای متفاوت از هم هستند مناسب است. این روش برای  ساختمان‌هایی که دارای سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی نیستند و هر واحد کنتور آب و برق و گاز مستقل دارد، مناسب است.

به عنوان مثال واحدهای دوخوابه 50 هزار تومان و واحدهای سه خوابه 70 هزار تومان پرداخت می‌کنند. اگر واحدی انباری و پارکینگ داشته باشد، این مبلغ اضافه خواهد شد.

  • شارژ متراژی

این مدل محاسبه شارژ، مانند مدل قبل، برای مجتمع‌های تجاری، اداری و مسکونی که واحدهایی با متراژهای متفاوت دارند، مناسب است. مبلغ و میزان شارژ هر متر در این نوع شارژ مشخص می‌شود و در نهایت مبلغی که هر واحد با هر متراژی باید پرداخت کند، معین می‌شود. این نوع مجتمع‌ها بیش‌تر سیستم گرمایش و سرمایش‌شان نیز مرکزی است.

  • شارژ نفری

همان‌طور که از اسم این روش محاسبه شارژ پیداست، با توجه به تعداد ساکنین هر واحد مبلغ پرداختی نیز معین می‌شود. این مدل که برای مجتمع‌های مسکونی با سیستم آب مشترک مناسب است، برای هر نفر مبلغی را در نظر می‌گیرند و در نهایت مبلغی که هر واحد باید بپردازد، مشخص می‌شود.

  • شارژ نفر متراژی

این مدل، ترکیبی از دو حالت قبل است، یعنی هم متراژ و هم تعداد نفرات در تعیین میزان شارژ دخیل هستند.

به عنوان مثال به ازای هر نفر20هزار تومان و به ازای هر متر 1000 تومان شارژ از هر واحد دریافت می‌شود. یعنی برای یک واحد 70 متری با 2 نفر ساکن درآن مبلغ 110 هزار تومان شارژ محاسبه می‌شود. این روش محاسبه مناسب مجتمع‌های مسکونی با سیستم آب مشترک و واحدهای با متراژ متفاوت مناسب است که سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی نیز دارند.

  • شارژ بر اساس تسهیم هزینه‌های مجتمع

در این روش هریک از هزینه‌های ساختمان بر اساس یکی از روش‌های بالا محاسبه می‌شود و سپس مجموع سهم هریک از واحدها به عنوان مبلغ شارژ به ساکنین اعلام می‌شود. به عوان مثال هزینه‌های آب، گاز، برق مشترک و … همه جزو همین هزینه‌ها محسوب می‌شوند. رایج‌ترین مدل تقسیم برای هزینه‌های آب به ازای هر نفر و هزینه‌های گاز به نسبت متراژ و همچنین هزینه‌های برق برای هر واحد محاسبه می‌شود.

  • روش ترکیبی

روش ترکیبی عادلانه‌ترین روش محاسبه شارژ است. به این صورت که معمولا هزینه‌های ثابت ( مانند هزینه سرایدار، نگهبان و …) که معمولا در طول سال ثابت است، به صورت ثابت و به طور مساوی از واحدها دریافت می‌شود. سپس هزینه‌های نسبی به صورت جداگانه و به روش تسهیم هزینه محاسبه شده و به واحدها اعلام می‌شود.

البته روش ترکیبی ( اعلام یک شارژ ثابت + یک شارژ تسهیم هزینه ) به دلیل پیچیده بودن محاسبات کمتر مورد استفاده می‌گیرد.

هزینه‌های قابل پرداخت از محل شارژ ساختمان

  • هزينه­‌های مرتبط با سرايدار بر اساس مصوبه مجمع
  • هزينه برق عمومی
  • هزينه آب و گاز
  • هزينه تعميرات و نگهداری
  • هزينه گل­كاری و نگهداری باغچه­‌ها
  • هزينه لوازم مصرفی نظير لامپ، مواد شوينده، تجهيزات نظافتی
  • ساير هزينه­‌های ضروری به تشخيص مدير يا تصويب مجمع

محاسبه شارژ ساختمان با مانیار

سامانه مانیار برای کمک به مدیران ساختمان طراحی شده است. این سامانه علاوه بر راحت کردن کار مدیران ساختمان، به ساکنان و مالکان واحدهای ساختمان و مجتمع‌های مسکونی اجازه می‌دهد که هزینه شارژ خود را به صورت آنلاین واریز کنند.

علاوه بر این با ارائه گزارشات مختلف از درآمدها، هزینه‌ها و میزان نقدینگی ساختمان است که کار مدیران ساختمان را برای ارائه گزارش به واحدهای دیگر، آسان می‌کند.

شما می‌توانید با ثبت‌نام رایگان در سامانه مانیار درباره خدمات این سامانه بیشتر بدانید.




برچسب‌ها: , , ,