خانه های کم نور | راه‌های مقابله با کم نوری خانه و آپارتمان

یکی از مشکلات آپارتمان‌های امروزی کمبود نور است. باتوجه به معماری و شرایطی که خانه و آپارتمان در آن ساخته می‌شود می‌توان میزان نفوذ نور به خانه را تشخیص داد. کمبود نور در فضای خانه عموما حسی مشابه کسالت و بی‌حالی را به ساکنین منتقل می‌کند. از این رو صاحبان چنین واحدهایی سعی در مقابله با این موضوع داشته و در پی راه‌حل‌هایی کاربردی هستند. با مجله مانیار همراه باشید تا خانه های کم نور را روشن‌تر و دلباز‌تر از گذشته کنیم.

 

خانه های کم نور

 

خانه های کم نور

 

بزرگترین دلیلی که سبب تبدیل شدن منزل شما به خانه‌ای تاریک می‌شود عدم وجود پنجره است. این اتفاق معمولا در اتاق خواب‌ها یا منازلی رخ می‌دهد که بیش از حد ظرفیت ساختمان اتاق دارند. اگر شانس با شما یار باشد و ساختمان روبه‌روی خورشید قرار بگیرد خیلی مشکلی ندارید. اما امان از روزی که ساختمان پشت به آفتاب ساخته شود و پنجره‌ای در ساختمان جای نداشته باشد. در ادامه چند توصیه‌ی دکوراتیو برای خانه های کم نور در اختیارتان قرار می‌دهیم.

 

روشنایی و نورپردازی

 

حرف اول را در خانه های کم نور نورپردازی می‌زند. شما می‌توانید با یک نورپردازی زیبا و هوشمندانه تا حد زیادی کمبود آفتاب و پنجره را جبران کنید. سقف منزلتان درست مانند یک بوم نقاشی بوده که باید با ظرافت طرحی در آن بکشید. استفاده از لامپ‌های هالوژن و LED در جای‌جای سقف و قرار دادن یک منبع نوری زیبا مانند لوستر کریستالی گزینه‌ی جالبی است. اگر در طبقات پایین ساختمان هستید، پیشنهاد می‌کنیم چند نور مخفی پشت پرده‌های خود تعبیه کنید.

تاثیر چراغ‌های کمکی مانند آباژور و نورپردازی دیوار و وسایل را فراموش نکنید. بنا بر سلیقه‌ی خود در چند نقطه‌ی خانه از منابع نور کمکی بهره بگیرید. از جمله فرشته‌های نجات خانه های کم نور، نور مخفی‌ها هستند. زیر کابینت‌ها و میزهای خود را نوارهای LED یا مشابه آن را بکشید. به این صورت هر یک از وسایل شما به یک منبع نوری مجزا تبدیل خواهد شد. در آخر می‌توانید روی دیوارها نیز LED یا لامپ‌های کوچک کار کنید. اگر وقت و حوصله‌ی بنایی دارید، پیشنهاد می‌کنیم دو یا سه مربع کوچک (به اندازه‌ی دلخواه) از دیوار جدا کرده و در آن منبع نوری قرار دهید.

 

معجزه‌ی رنگ در خانه های کم نور

 

همیشه نمی‌توان خانه ها را به زور چراغ‌های مختلف روشن کرد. گاه باید به سراغ راه‌های پیش پا افتاده‌تری رفت. رنگ‌آمیزی خانه و وسایل در این دسته قرار می‌گیرد. اگر از ساکنین خانه های کم نور هستید بد نیست دیوارها و سقف خانه را به رنگ سفید، آبی کم‌رنگ یا طیف‌های روشن درآورید. یک رنگ بودن سقف و دیوار می‌تواند مرز بین این دو را از بین ببرد. فقط توجه داشته باشید که این برنامه را در همه جای خانه پیاده نکنید تا فضا بیمارستانی نشود. نکته بعدی رنگ کفپوش و مبل است. برای این دو مورد نیز رنگ روشن صدق می‌کند. چنانچه وسواس فکری دارید با یک دکوراتور ماهر تماس بگیرید.

 

کمی تغییر در دکوراسیون

 

آینه، تابلو و پرده‌ی سوری. این سه فاکتور تاثیر به سزایی در رفع مشکل خانه های کم نور دارند. با رعایت این سه نکته دستورالعمل ابتدایی برای رفع مشکل خانه های کم نور تمام می‌شود. سعی کنید از آینه در خانه‌ی خود استفاده کنید. اگر فضای کافی دارید حتما آینه‌ی بزرگ بخرید و آن را 20 سانتی‌متر پایین‌تر از سقف قرار دهید. استفاده از تابلو با فریم‌های سفید یا فلزی مانند نیز توصیه می‌شود. پس از نصب تابلو حتما به فکر نورپردازی آن باشید. اگر در اتاق خواب خود پنجره ندارید، گزینه‌ی پرده‌ی سوری روی میز است. پرده‌ای روی یکی از دیوارهای اتاق نصب کرده و پشت آن را نورپردازی کنید.

 

جمع بندی

 

شاید تمام راه‌حل‌هایی که گفته شد باب میل شما نباشند. اما در نظر داشته باشید که راههای جذاب‌تر مستلزم هزینه و وقت بیشتری هستند. برای مثال اگر طبقه‌ی آخر ساختمانی سکونت دارید، می‌توانید یک پنجره‌ی سقفی بسازید. این اتفاق درخصوص پنجره‌ی اتاق‌ها نیز صدق می‌کند. در هر حال امیدواریم از راه‌حل‌های روشن کردن خانه برده باشید و از آنها استفاده کنید.




برچسب‌ها: , ,