قوانین نگهداری از حیوانات خانگی در آپارتمان

هر چه زمان جلوتر می‌رود رنگ و روی زندگی اجتماعی نیز تغییر می‌کند. سالها پیش چیزی به اسم آپارتمان وجود نداشت و خانه‌ها به این شکل نبودند. هر خانواده‌ای معمولا صاحب خانه‌ای جداگانه برای خود بود آزادی‌های بسیاری داشت. آزادی‌هایی مانند نگهداری از حیوانات اهلی در محیط خانه که امروزه به موضوعی بحث برانگیز بین اهالیِ آپارتمان ها شده است. با افزایش آپارتمان نشینی در جوامع مختلف، رفته رفته نگهداری از حیوانات خانگی تبدیل به یک معضل شده و شکایات بسیاری در این خصوص ثبت شده است. از این رو تصمیم گرفتیم مقاله امروز مجله مانیار را به قوانین نگهداری از حیوانات خانگی در آپارتمان اختصاص دهیم.

 

نگهداری از حیوانات خانگی

 

 

نگهداری از حیوانات خانگی در آپارتمان

 

خواسته یا ناخواسته دیدگاه جامعه‌ی امروز ما نسبت به نگهداری انواع حیوانات مانند سگ، گربه، پرنده و … به دو دسته تقسیم شده است. نخست گروهی که موضوع مربوط به نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان را به مسائل شرعی و دینی ربط می‌دهند. این دسته معتقدند حیواناتی نظیر سگ نجس بوده و فضای آپارتمان را آلوده می‌کنند. گروه دوم مسئله را راحت‌تر گرفته و می‌گویند حیوان هم خلقت خداست و باید از آن محافظت کرد.

به طور کلی می‌توان این مدل مسائل را با گفت و گو حل و از درگیری‌های طولانی و طاقت‌فرسا جلوگیری کرد. اما متاسفانه شرایط همیشه آنطور که باب میل است پیش نمی‌رود. گاهی حل مسائل مربوط به نگهداری حیوانات خانگی در آپارتمان به شکایت و دادگاه می‌رسد. در چنین شرایطی طرفین درگیری باید به قانون مراجعه کرده و راه حل را از آن بخواهند. در ادامه قوانین مربوطه را ذکر می‌کنیم.

 

جا‌به‌جایی حیوانات در باکس مخصوص

 

 

قوانین نگهداری از حیوانات خانگی در آپارتمان

 

باتوجه به انبوه گزارشاتی که درباره‌ی نگهداری از حیوانات خانگی در آپارتمان به دست مسئولین و دادگاه‌ها رسیده، قانون نیز در این‌خصوص تعیین تکلیف کرده است. باتوجه به ماده 3 آئین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها:

بخش‌هایی از ساختمان، زمین و متعلقات آن‌هاکه کلیه شرکا و ساکنین به طور مستقیم و غیر‌مستقیم از آن استفاده می‌کنند قسمت‌های مشترک محسوب شده و نمی‌توان حق انحصاری بر آن‌ها قائل شد.

در ادامه در تبصره‌ی ماده 3 آمده:

قرار دادن هرگونه وسیله و نگهداری از انواع حیوانات خانگی اعم از سگ، گربه، مرغ و … در مشاعات آپارتمان ممنوع است. مشاعات ساختمان تحت مالکیت کلیه ساکنین و شرکا بوده، حتی اگر رفت و آمدی در آن محل نداشته باشند.

منظور از مشاعات ذکر شده در تبصره، پله‌ها و راهرو، پارکینگ، پشت‌بام و … هستند. باتوجه به موارد بالا می‌توان نتیجه گرفت که نگهداری از انواع حیوانات خانگی در آپارتمان ممنوع است. درنتیجه این اجازه به دیگر همسایه‌ها داده می‌شود که در صورت بروز هرگونه مشکلی شکایت خود را نسبت به همسایه ثبت کنند.

درچنین شرایطی که کار به شکایت و بحث و جدل می‌رسد، قاضی حکم صادر می‌کند. معمولا برای صاحب حیوان خانگی مبلغی تحت عنوان جریمه در نظر می‌گیرند که باید پرداخت شود. البته ناگفته نماند که در صورت اینکه اولین شکایت صورت گرفته باشد، قاضی می‌تواند بر اساس ماده 22 تخفیف یا تبدیل در حکم اعمال کند. معمولا در شکایات شدید و جدی حیوان مورد نظر توسط قانون توقیف می‌شود. باتوجه به نوع حیوان و شرایطی که دارد یکی از موارد: معدوم، بازگشت به طبیعت و یا حفاظت در باغ وحش صورت می‌گیرد.

 

نگهداری از پرندگان

 

 

دلیل مقابله با این موضوع چیست؟

 

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، بخشی از جامعه به دلایل مذهبی و شخصی نمی‌توانند حضور حیوانات را در آپارتمان بپذیرند. مورد بعدی به خود حیوانات مربوط می‌شود. باتوجه به سر‌‌و‌صدایی که برخی از آن‌ها تولید می‌کنند، می‌توانند آرامش دیگر همسایه‌ها را از بین ببرند. نکته بعدی به بحث بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان نظیر: کلامیدیوز، هاری، مایکوباکتریوم و … باز‌میگردد. از دیگر دلایلی که همسایه‌ها با نگهداری از حیوانات خانگی در آپارتمان مخالفت دارند، می‌توان به بهداشت حیوانات اشاره کرد.

راهکاری برای نگهداری از حیوانات

  1. سعی کنید به هنگام جابه‌جایی در مشاعات، حیوان خود را با باکس مخصوص حمل کنید.
  2. ترجیحا حیوان خانگی کم سروصدا تر را انتخاب کنید. اگر راهکاری برای جلوگیری از آلودگی صوتی دارید، آن را عملی کنید.
  3. بهداشت حیوان خانگی خود را زیرنظر داشته باشید. اجازه انتشار بیماری از طرف او را ندهید.
  4. نگذارید حیوان خانگی شما به مشاعات آپارتمان آسیب بزند. سعی کنید یا آن را تربیت کرده و یا از ورود آن به این بخش‌ها جلوگیری کنید.
  5. حیوان یا حیوانات خود در بخش‌های قابل رویت ساختمان نگهداری نکنید.
  6. تردد حیوان خانگی را زیر نظر داشته باشید تا به فضا‌های ورود ممنوع ساختمان مانند: مشاعات، انباری‌ها، پشت‌بام و … نرود.

 

 

حیوانات و زندگی شهری

 

جمع‌بندی

 

چه صاحب حیوان و چه همسایه‌ی شاکی باید چند مسئله را در نظر بگیرند. نخست صاحب حیوان باید درک کند که آپارتمان نیز یک جامعه بوده و باید از قوانین آن پیگیری کرد. همچنین در صورت بروز هرگونه مشکلاتی برای دیگر همسایه‌ها مانند مرگ یا سکته ( به دلیل ترسیدن از حیوان یا آسیب دیدن توسط او )، صاحب حیوان خانگی به قتل عمد محکوم می‌شود. فرد یا افراد شاکی نیز سعی کنند پیش از تنظیم هرگونه شکایتی ابتدا به سراغ گفت‌و‌گو بروند. حل یک مشکل در آرامش تواناییست که هر کسی از آن بهره‌مند نیست.




برچسب‌ها: , , ,