عوامل تاثیرگذار در قیمت بیمه آتش سوزی

بیشتر مردم از قیمت بیمه آتش‌سوزی یا بیمه زلزله خبر ندارند و تصور می‌کنند باید پول زیادی برای خرید این بیمه خرج کنند. اما این تصور کاملا اشتباه است! بیمه آتش‌سوزی به نسبت بیمه‌ها، بسیار ارزان است و افرادی که نگران آینده خانه و اموال‌شان هستند می‌توانند آن را با مبلغ کمی خریداری کنند.

قیمت بیمه آتش سوزی به چند مورد بستگی دارد که در این مقاله مانیار به آن اشاره خواهیم کرد.

نرخ بیمه آتش سوزی به 5 عامل زیر بستگی دارد:

متراژ ساختمان

هر چه متراژ خانه بیشتر باشد قیمت بیمه آتش سوزی هم بیشتر خواهد شد. توجه داشته باشید که منظور، متراژ زیر بنای ساختمان است نه متراژ کل زمین.

ارزش ساختمان

منظور از ارزش ساختمان تنها ارزش مصالح و خدمات به کار رفته طی ساخت بنا خواهد بود و ارزش زمین مطرح نیست. بدین ترتیب هزینه ساخت هر متر مربع در متراژ خانه ضرب می‌شود.

ارزش اثاثیه و اموال موجود در ساختمان

بدون در نظر گرفتن پول نقد و ارزش طلا و جواهرات، بر اساس دارایی‌های موجود در ساختمان، ارزش اموال تخمین زده می‌شود.

خطرات اضافی

هر یک از پوشش‌های اضافی بیمه آتش سوزی ساختمان قیمتی دارند و در صورت انتخاب هر یک از آن‌ها توسط بیمه‌گذار، هزینه‌ای به مبلغ بیمه آتش سوزی اضافه خواهد شد.

تخفیف‌های بیمه آتش سوزی

بعضی از شرکت‌های بیمه تخفیف‌هایی را برای بیمه آتش سوزی ارائه می‌دهند. مانند تخفیف مناسبتی، تخفیف داشتن بیمه عمر، تخفیف گروهی و …

بیمه آتش سوزی ساختمان

شرایط مختلف بیمه آتش سوزی

متقاضی می تواند در هنگام خرید بیمه آتش سوزی با بیان جزئیات شرایط خود، در زمینه های مختلف از موارد خاص بیمه آتش سوزی بهره‌مند شود. معمولا شرکت‌های بیمه در ارائه خدمات مختلف ایده‌ها و شرایط وسیعی را در دسترس متقاضی قرار می‌دهند تا بیمه‌گزار بتواند بهترین مورد را متناسب با شرایط خود انتخاب کند. این شرایط به شرح زیر هستند.

بیمه‌نامه با سرمایه ثابت

خسارت‌ها براساس مبلغ سرمایه مندرج در بیمه‌نامه پرداخت خواهد شد.

بیمه‌نامه با شرایط توافقی

بعد از اینکه بیمه‌گر و بیمه‌گزار در مورد شرایط و میزان سرمایه به توافق رسیدند، پرداخت خسارت بر اساس مبلغ توافق شده انجام خواهد شد.

بیمه با شرایط اظهارنامه‌ای (شناور)

این حالت برای مکان‌هایی که ارزش سرمایه موجود در آن متغیر است، مانند انبارها که موجودی داخل آن مدام در حال تغییر است مناسب می‌باشد. بدین منظور اظهار نامه‌ای در هر ماه نوشته می‌شود که در صورت بروز حادثه به آن استناد خواهد شد.

بیمه با شرایط جایگزینی و بازسازی

این نوع از بیمه‌نامه برای مقابله با افزایش قیمت ناشی از تورم و نوسانات بازار است که در این حالت شرکت بیمه موظف است تا با توجه به نرخ روز خسارات را پرداخت کند.

بیمه‌نامه فرست لاس(First Loss)

فرست لاس یا اولین خسارت یا اولین آتش سوزی در شرایطی است که محاسبه دقیق کل ارزش مورد بیمه مشکل است. در شرایطی از بیمه نامه فرست لاس استفاده می شود که بیمه گذار اطمینان دارد هر اندازه خسارت شدید باشد امکان از بین رفتن تمامی مورد بیمه وجود ندارد و یا اینکه اموال بیمه شده درسطح جغرافیایی بسیار وسیعی پراکنده است و بر اثر حادثه فقط بخشی از آن دچار خسارت می‌شود. در این صورت منطق ایجاب می­کند، بیمه­‌گزار به اندازه ارزش آن قسمت از ریسکی که خطر مورد نظر او را تهدید می‌کند پوشش بیمه‌ای خریداری کند. در این شرایط بیمه‌­گر نیز صدور بیمه‌نامه بر اساس فرست لاس را ترجیح می دهد.

میزان ریسک

تعیین میزان ریسک به دو عامل زیر بستگی دارد:

ریسک مورد بیمه

شرایط و ویژگی‌‌های مورد بیمه نیز در قیمت بیمه تاثیر گذار است. مثلاً میزان ریسک انبار مواد قابل اشتعال خیلی زیاد است و طبعاً حق‌ بیمه آن هم مبلغ بیشتری خواهد بود.

ریسک محل قرارگیری مورد بیمه

مورد دیگری که روی قیمت بیمه تأثیر می‌گذارد، شرایط محیطی است. برای نمونه در محل‌هایی که ازدحام جمعیت بیشتر است، ریسک بیشتر و در نهایت قیمت بیمه نیز بیشتر است.




برچسب‌ها: ,