با بیمه آتش سوزی ساختمان هزینه خسارات به جیب شما برمی‌گردد!

آتش‌سوزی ساختمان یکی از حوادثی است که متاسفانه جان و مال بسیاری را به خطر می‌اندازد. بیمه آتش‌سوزی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند خسارات مالی را تا حد زیادی کاهش دهد. اگر آتش سوزی رخ دهد و ساختمان بیمه آتش‌سوزی باشد، زیان‌های مالی وارده شده توسط بیمه جبران خواهد شد.

در این مقاله مانیار به سراغ چگونگی انتخاب یک بیمه آتش‌سوزی مناسب ساختمان رفتیم.

چرا ساختمان خود را بیمه کنیم؟‍!

طبق آمارهای ارائه شده، سالانه بیش از پنجاه هزار حادثه آتش سوزی در کشور رخ می‌دهد که تلفات مالی و جانی سنگینی از خود به جای می گذارند. طبیعتا آمار تلفات در کلان شهرها بیش از شهرهای کوچک خواهد بود و به علت ترافیک سنگین در شهرهای بزرگ، امکان حضور به موقع نیروهای آتش نشانی نیز بسیار کمتر است. لذا لزوم تهیۀ بیمه آتش‌سوزی در این شهرها بسیار حیاتی و ضروری‌تر است.

 این بیمه‌نامه را می‌توان با هزینه بسیار ناچیزی تهیه نمود و با توجه به خسارات ناشی از آتش سوزی، خرید این بیمه بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

انواع بیمه آتش‌سوزی

بیمه آتش‌سوزی به دو دستۀ پوشش خطرهای اصلی و پوشش خطرهای اضافی تقسیم می‌شود. این نکته را فراموش نکنید که بیمه آتش سوزی به هیچ عنوان خسارت‌های جانی را پوشش نمی‌دهد و فقط شامل خسارت‌های مالی خواهد بود.

آتش سوزی

خطرات اصلی کدامند؟

خطرات اصلی عبارتند از: آتش، صاعقه و انفجار.

آتش

ترکیب هر نوع ماده با اکسیژن که به تبع آن شعله ایجاد شود شامل این خطر اصلی خواهد بود.

انفجار

هر گونه آزاد شدن انرژی بر اثر گاز یا بخار شامل این مورد خواهد بود و در صورت وقوع حادثه بر اثر انفجار، جبران خسارت آن در تعهدات اصلی بیمه آتش سوزی قرار دارد. البته در این مورد استثنائاتی نیز وجود دارد که در متن تعهدات بیمه نامه ای که تهیه می کنید درج شده است.

صاعقه

شامل تخلیه الکتریکی بین ابرها و در نتیجه اصابت به زمین است که عمدتا باعث بروز خسارت های شدید می‌شود.

خطرات اضافی کدامند؟

به دسته‌ای از خطرها اطلاق می‌شود که بیمه‌گزار می‌تواند به اختیار خود آن پوشش‌ها را به بیمۀ آتش سوزی خود اضافه کند. بدیهی است که در صورت افزودن هر کدام از خطرات اضافی، حق بیمه بیشتری نیز باید پرداخت کند.

شرکت‌های بیمه‌گر در پوشش خطرات اضافی با یکدیگر متفاوت‌اند ولی به صورت کلی خطرهایی که در این لیست قرار دارند عبارتند از:

زلزله، سیل، آتش‌فشان، طوفان، سقوط بهمن، ترکیدن لوله آب، سقوط هواپیما، پاکسازی و برداشت ضایعات، سرقت، انفجار تحت فشار صنعتی، ریزش سقف ناشی از سنگینی برف، رانش زمین، ریزش کوه، برخورد اجسام خارجی به ساختمان، مسئولیت خسارت‌های آتش سوزی وارد شده به همسایه.

لازم به ذکر است که بیمه‌گزار برای خرید پوشش‌های اضافی ابتدا باید پوشش‌های اصلی بیمه آتش‌سوزی را خریداری کند.




برچسب‌ها: , ,