گیاهان آپارتمانی:‌ رازهای نگهداری

احتمالا برای شما هم پیش آمده که وارد خانه‌ای شده‌اید و از دیدن گیاهان آپارتمانی زیبا و سرحال، با خودتان گفتید که راز طراوت این گل‌ها در فضای محدود آپارتمان چیست؟! آن‌چه مسلم است این است که صاحبخانه مواردی را برای نگهداری این گل‌ها رعایت کرده است. در ادامه چند ترفند که باید در نگه‌داری گل‌های آپارتمانی رعایت کرد را به شما خواهیم گفت.

گیاهان آپارتمانی سازگار با محدودیت‌ها انتخاب کنید

با توجه به محدودیت‌ آپارتمان‌ها در میزان دسترسی به نور طبیعی و فضای رشد و پرورش گیاهان، هر نوع گیاهی دوام زندگی در آن‌را ندارد. بنابراین باید گیاهانی را انتخاب کرد که با این محدودیت‌ها سازگار باشند که به آن‌ها در اصطلاح «گیاهان آپارتمانی» می‌گویند. گیاهانی مانند سانسوریا، پتوس (پوتوس)، بامبو، آلوئه ورا، بنفشه آفریقایی، پیرومیا (برگ قاشقی)، انواع کاکتوس، برگ انجیری، برگ بیدی، یوکا و … از جمله گیاهان آپارتمانی پرطرفدار هستند.

هوای تازه به ساختمان وارد کنید

گیاهان آپارتمانی برای زندگی نیاز به هوای تازه دارند، بنابراین در طول روز پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه و اکسیژن وارد خانه شود و به رشد ساقه‌ها و بهبود رنگ و تکثیر برگ‌ها کمک کند.

نور کافی لازمه رشد گیاهان آپارتمانی

گیاهان برای ساخت سبزینه و انجام فتوسنتز نیاز به نور کافی خورشید دارند اما این به این معنی نیست که تمامی گیاهان را باید مستقیما در معرض نور خورشید قرار داد، چرا که این کار ممکن است نه تنها به رشد گیاه کمکی نکرده بلکه به آن آسیب هم بزند. پس بهتر است گیاهان نور غیرمستقیم خورشید را دریافت کنند. البته میزان نوردهی به هر گیاه هم نسبت به گیاه دیگر متفاوت است و شما حتما باید در خصوص نور لازم هر گیاه مطالعه کنید.

گیاهان را منظم آبیاری کنید

گیاهان هم مانند دیگر موجودات زنده برای زنده ماندن نیاز به آب کافی و در فواصل زمانی منظم دارند و نباید گیاهان را بافاصله زمانی کم آبیاری کرد طوری که باعث گندیده شدن آن و نه آنقدر با فاصله زیاد که باعش خشک شدن آن شویم. همیشه خاطرات‌تان باشد که زیر گلدان‌ها همیشه باید سوراخ باشد که آب‌های اضافی از گلدان خارج شده و با جریان هوا ریشه در اصلاح بتواند نفس بکشد.

از خاک گلدان غافل نشوید

خاک در حقیقت محل زندگی گیاه است و باید به آن توجه زیادی شود، خاک مناسب برای گیاه ممکن است با گیاه دیگر متفاوت باشد اما بهتر است از خاکی استفاده شود که خیلی فشرده نباشد تا آب و اکسیژن بتواند از آن عبور کند. بعد از مدت زمانی مشخص هم خاک مواد مغذی خود را از دست می‌دهد و نیاز به تقویت و کوددهی یا تعویض دارد.

از خاک گلدان غافل نشوید

دمای هوا و میزان رطوبت را کنترل کنید

دمای مناسب برای نگه‌داری گیاهان آپارتمانی چه در تابستان و چه در زمستان حدود 22 تا 25 درجه سانتی‌گراد است. در فصل زمستان دما کاهش زیادی پیدا می کند و ممکن است برخی از گیاهان به خواب زمستانی بروند بنابراین باید هوای داخل اتاق را گرم کنید البته گرم کردن اتاق باعث کاهش رطوبت هوا و قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها می‌شود. در زمستان خاک گلدان هارا تعویض نکنید و آن را به فصل بهار موکول کنید.




برچسب‌ها: