سرایدار کیست و چه وظایفی دارد؟ | قوانین سرایداری

باتوجه به گسترش آپارتمانها و واحدهای مسکونی می‌توان این مجموعه‌ها را به شهر یا ارگان‌های بزرگ‌تر تشبیه کرد. هر چه تعداد ساکنین و واحدهای مسکونی افزایش پیدا کند مسئولیت‌ها و مراقبت‌های ساختمان نیز بیشتر می‌شوند. از این رو جای خالی نیرویی کارآمد که بتواند مشکلات ساکنین و بایدهای ساختمان را حل کند احساس خواهد شد. در چنین شرایطی سرایدار حضور پیدا خواهد کرد. در مقاله امروز مجله مانیار قصد داریم چارچوب کلی سرایدار و وظایف او در ساختمان را شرح دهیم. با ما همراه باشید تا بتوانیم با یکدیگر مجموعه‌ای بانظم‌تر و بی‌دردسر را بسازیم.

 

سرایدار کیست؟

 

سرایدار یا مستحفظ شخصی است که پس از استخدام به صورت شبانه‌روزی در ساختمان یا مجتمع حضور خواهد داشت. وظیفه‌ی اصلی او نظم بخشیدن به امور ساختمان و انجام کارهای روزمره‌ی مربوط به مشاعات ساختمان است. کلیه‌ی این وظایف توسط مدیر ساختمان تعیین شده و زیرنظر او انجام می‌شوند. شخص مستحفظ معمولا نماینده‌ای از سوی تمام ساکنین برای انجام امور ساختمان است. یک سرایدار خوب می‌تواند به مزیت رقابتی و نقطه قوت ساختمان یا مجتمع تبدیل شود. از آنجایی که معمولا شخص مستحفظ در ساختمانی که کار می‌کند مستقر می‌شود، یک سوئیت به عنوان اقامتگاه و حقوق ماهیانه به او تعلق می‌گیرد.

 

سرایدار کیست

 

سرایدار چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

 

مجموعه‌ای از ویژگی‌های گوناگون، بایدها و نبایدها یک مستحفظ خوب و مسئولیت‌پذیر را شکل می‌دهند. درست مانند هر شغل دیگری، شخصی که برای سرایداری اقدام می‌کند باید دارای شرایط زیر باشد:

  1. سرایدار ساختمان باید مرد باشد.
  2. تا جای امکان مستحفظ متاهل و دارای حداکثر یک فرزند باشد.
  3. در صورت مجرد بودن، سن مناسب بین 50 تا 60 سال است.
  4. باید عدم سوءپیشینه و اعتیاد او تایید شود.
  5. سرایدار باید تایید شده و فاقد مشکلات روانی و جسمی خاصی باشد.
  6. شخص مستحفظ باید هنگام استخدام یک ضامن برای انجام امور قرارداد معرفی کند.
  7. یک سرایدار تاحدودی یک تکنسین نیز محسوب می‌شود. بد نیست توانایی حل برخی از مشکلات ساختمان را داشته باشد.

 

وظایف مستحفظ در ساختمان

 

وظایف مستحفظ باتوجه به ساختمان و نوع کاربری آن تغییر می‌کند. از طرفی قرارداد نهایی بین مدیریت ساختمان و مستحفظ وظایف اصلی سرایدار را مشخص خواهد کرد. با این وجود یک چارچوب کلی وظایف برای شغل سرایداری تعریف شده که لیست آن را در زیر مشاهده می‌کنید:

  1. در مجتمع‌های بزرگ سرایدار و نگهبان دو شخص متفاوت هستند ولی در آپارتمانها معمولا شخص مستحفظ وظیفه‌ی نگهبانی از ساختمان را نیز دارد.
  2. سرایدار باید به نظافت ساختمان رسیدگی کند. نظافت معمولا شامل مشاعات (حیاط، راهرو، پشت‌بام و …) می‌شود ولی باتوجه به قرارداد قابل تغییر است.
  3. رسیدگی به باغچه‌ی ساختمان از وظایف اصلی وی است.
  4. به هنگام بارش برف باید برف‌روبی را آغاز کند. در صورت بروز هرگونه مشکل خاص یا فنی باید به آن رسیدگی کند. در صورت عدم توانایی رسیدگی باید با مدیریت هماهنگ شود.
  5. سرایدار باید مرتبا تاسیسات ساختمان را چک کند. از وظایف او ایجاد آرامش خاطر برای ساکنین در رابطه با چنین موضوعی است.
  6. سر ساعت مشخص زباله‌های ساکنین را تخلیه کند.
  7. وظایف کلی سرایدارن مشخص است اما همانطور که پیش‌تر گفتیم بخش زیادی از آن به هنگام تنظیم قرارداد مشخص می‌شود.

 

وضعیت قانون و مستحفظان

 

قوانین کاملا مشخصی برای این شغل وجود دارد که هم سرایدارن و هم ساکنین باید آنها را رعایت کنند. حتی در موردی مانند ماده 34 قانون تملک آپارتمانها، سازندگان ساختمان نیز دخیل هستند. چراکه سرایداری شغلی تمام وقت بوده و باید یک سوئیت در ساختمان تعبیه شود. این سوئیت معمولا در طبقه‌ی منفی 1 یا همکف قرار دارد. همچنین طبق ماده 45 قانون تملک آپارتمانها تغییر کاربری سوئیت سرایداری باید تحت تاثیر تصمیم کلیه‌ی ساکنین باشد. در صورت سکونت مستحفظ در سوئیت، ورود افراد متفرقه و به غیر از افراد ذکر شده در قرارداد و اجاره‌نامه به اقامتگاه ممنوع است.

درخصوص استخدام و ادامه‌ی روند ماجرا نیز قوانین مشخصی وضع شده است. طبق ماده‌ی 40 قانون استخدام سرایدار، قراردادها باید 3 ماهه باشند. چنانچه بعد از سه ماه طرفین ماجرا مشکلی نداشتند قرارداد تمدید می‌شود، در غیر اینصورت سرایدار باید ملک را 15 روزه تخلیه کند. یک سرایدار 10 روز در سال مرخصی مجاز دارد. در صورت استفاده از این مرخصی، مخصوصا در زمان تعطیلات عید نوروز باید یک جایگزین مناسب و مطمئن معرفی کند. در ضمن به صورت ماهانه یا سالانه مبالغی تحت عنوان پاداش و قدردانی در اختیار مستحفظان قرار می‌گیرد.

 

چند نکته

 

با وجود بدیهی بودن مسئله لازم به ذکر است که شخص مستحفظ هیچ فرقی با دیگر ساکنین نداشته و احترام او واجب است. سرایدار مسئول کارهای شخصی ساکنین نبوده و در صورت انجام امور، باید هزینه‌ی اضافی دریافت کند. برخی مهارت‌ها از شخص مستحفظ بهتری می‌سازند. برای مثال مهارت‌هایی مانند باغبانی، کار با لوازم بهداشتی و شوینده، تعمیر وسایل و … امتیاز و یک مزیت رقابتی محسوب می‌شوند.

 

باغبانی در ساختمان

 

در آخر …

 

این شغل مانند هر شغل دیگری شریف بوده و نباید هنگام بحث‌ها یا مشاجره‌ها از برخی مرزها عبور کرد. مدیریت ساختمان و ساکنین باید پیش از استخدام سرایدار به یک توافق جمعی دست پیدا کنند تا در روند کار خللی ایجاد نشود.

 

 




برچسب‌ها: , , ,