مجتمع مسکونی نیاوران | معرفی یکی از جذاب ترین و لوکس ترین ساختمان های تهران

روزانه سازه­های بسیاری در نقاط مختلف دنیا ساخته می­شود. روزی یک برج چندین طبقه در کشوری ثروتمند و روز دیگر آپارتمانی معمولی در گوشه­ای از شهر که مردم زندگی عادی خود را در آن ادامه می­دهند. معمولا یک سازه یا ساختمان بیانگر فرهنگ منطقه و تفکر پس ذهن خالق و تیم اجرایی آن است. ایران نیز سوار این قطار است و حرف برای گفتن دارد. در این مقاله قصد داریم یکی از برترین سازه­های داخلی را معرفی کنیم. ساختمانی زیبا که هنرمندانه طراحی شده و در دل پایتخت قرار گرفته است. با مجله مانیار همراه باشید تا مجتمع مسکونی نیاوران را معرفی کنیم.

 

مجتمع مسکونی نیاوران

 

معرفی مجتمع مسکونی نیاوران و تاریخچه ساخت

 

در سال 1384 مالک زمینی در منطقه شمیرانات قصد ساخت خانه­ ای را داشت. از آنجایی که این منطقه در گذشته­ های نه چندان دور، ییلاق پایتخت بوده، درختان کهنسال بسیاری در آن وجود دارند. مالک زمین برای ساخت سازه ­ی زمین خود به سراغ شرکت مهندسان مشاور مرمت و معماری زندیگان به مدیریت محمدرضا نیکبخت رفت. نیکبخت از جمله معماران خلاق و دانایی است که فارغ­التحصیل کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه شهید بهشتی است.

سازه­ای که در نظر مالک بود، ساختمانی مسکونی واقع در 1300 مترمربع زمین بود که برای ساخت آن باید 45 درخت از 120 درخت 60ساله­ی زمین قطع می­ شدند. طی چند جلسه بین مالک و مشاور پروژه قرار بر آن شد که مساحت زمین به 1100 مترمربع کاهش پیدا کند و نه تنها هیچ درختی قطع نشود بلکه به بخشی از سازه تبدیل شوند. مجتمع مسکونی نیاوران سرانجام زیرنظر محمدرضا نیکبخت و شرکت زندیگان ساخته شد و در سال 2012 در لیست منتخبین سایت جامعه ­ی جهانی معماران قرار گرفت.

 

راهروی آپارتمان

 

معماری مجتمع مسکونی

 

هدف اصلی مالک، محمدرضا نیکبخت و تیم معماری ساخت سازه­ای سازگار با طبیعت بود. طراحی مجتمع مسکونی نیاوران به دلیل الویت داشتن هدف کمی متفاوت ­تر از دیگر پروژه­ ها شد. سراسر مجتمع مسکونی نیاوران پر است از شکل­ها و فرم­های نامنظمی که به زیبایی کنارهم قرار گرفته­ اند. کلیه راهروهای ساختمان به صورت نیمه ­باز و منحنی هستند.

جالب است بدانید که در ساخت مجتمع مسکونی نیاوران از تکنیک اصل محرمیت استفاده شده است. واحدهای مسکونی به صورت دایره­ای ساخته شده­اند و این باعث می­شود درها به­روی هم باز نشوند و پنجره­ها نیز به یکدیگر دید نداشته باشند. از دیگر زیبایی­های ساختمان می­توان به نقوش ایرانی سقف لابی اشاره کرد. مجتمع مسکونی نیاوران در 5 طبقه­ی 6 واحدی ساخته شده که در مجموع مجهز به 30 واحد 80 الی 300 مترمربع است.

 

حیاط ساختمان

 

ویژگی­های سازه ی دوستدار محیط زیست

 

مجتمع مسکونی نیاوران علاوه بر 6 طبقه­ی مسکونی، دو طبقه نیز زیر ساختمان دارد. تقسیم­بندی طبقات ساختمان عبارتند از:

  1. همکف: سالن اجتماعات و مدیریت
  2. طبقه منفی 1: پارکینگ و انباری
  3. طبقه منفی2: موتورخانه، استخر، سونا، سالن اسپا، سالن ورزشی

مجتمع مسکونی نیاوران از ساختمان­های لوکس منطقه و شهر بوده که کاملا با محیط زیست سازگار است. جالب است بدانید به دلیل موقعیت درختان داخل سازه، ساختمان به دو بخش تقسیم شده است.

 

جمع بندی

 

ساختمان­های لوکس و پر امکاناتی نظیر این سازه در تهران کم نیستند. اما هیچ یک از آنها چنین ایده­ای که به قطع نکردن درختان ختم شود را دنبال نکرده­اند. به هر حال بازدید از این سازه­های متفاوت و چشم­نواز خالی از لطف نبوده و حتی تماشا و معرفی آنها لذت­بخش است. در روزهای آتی با مجله مانیار همراه باشید تا ساختمان­ های بیشتری را معرفی کنیم.

 




برچسب‌ها: , ,